تاثیر پیام تصویری بر افزایش توان پیشگیری در مواجهه با بیماری ایدز

چکیده:
اکنون چندین سال از تاسیس و فعالیت پایگاه های تحقیقات جمعیت در سراسر کشور می گذرد و طی این مدت، پایگاه ها در حیطه عمل به موفقیت هایی دست یافته اند. با این حال پیش زمینه نظری این فعالیت به بحث و بررسی بیشتری نیاز دارد. همچنین، چهارچوب نظری که پایگاه های هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی برای فعالیت خود اتخاذ کرده اند، به دقت تبین نشده و یا به دیگران به درستی انتقال پیدا نکرده است. رسالت این پایگاه ها «ارتقای مهارت های مردم، دانشگاه و سایر نهادهای مدنی در جهت توسعه انسانی از طریق مشارکت همه جانبه در ارتقای سلامت» است. لذا به نظر می رسد مناسب است شیوه های عملی درگیر شدن این پایگاه در برنامه های ارتقای سلامت در چهارچوب منظمی ارایه گردد. پایگاه تحقیقات جمعیت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز همگام با پایگاه های سایر دانشگاه های علوم پزشکی، ضرورت وجود یک چهارچوب نظری را برای جهت دادن به فعالیت و دستاوردهای پایگاه و در نتیجه مستحکم کردن موقعیت آن بیش از پیش درک کرده است. این پایگاه، رویکرده برنامه ریزی شده به سلامت جامعه (Planned Approach to Community Health –PATCH) را به عنوان چهارچوبی مناسب برای شکل دادن به فعالیت های خود در جهت دستیابی به اهداف کلی و اختصاصی پایگاه در منطقه 17 شهرداری تهران انتخاب کرده است و سعی دارد نتایج عملی و دستاوردهای خود را در این رابطه به سایر پایگاه ها انتقال دهد.
رویکرد برنامه ریزی شده به سلامت جامعه از 5 مرحله اجرایی تشکیل شده است: 1) بسیج جامعه 2) ساماندهی اطلاعات و نیار سنجی 3) اولویت بندی مشکلات 4) طراحی برنامه جامع مداخله و 5) ارزشیابی. در این گفتار، اجزا و مراحل رویکرد برنامه ریزی شده به سلامت به تفصیل توضیح داده شده و نمونه ای عملی از نحوه اجرای این فرآیند در قالب یکی از طرح های تصویب شده در پایگاه تحقیقات جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تهران ارایه شده است. این طرح با عنوان «ارزیابی مداخله آموزشی با مشارکت مردم در ارتقای وضعیت بهداشتی عرضه مواد غذایی در پایگاه تحقیقات جمعیت- منطقه 17» مثالی از طرح های این پایگاه است که بر مبنای PATCH طراحی و اجرا شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p343658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!