مشکلات روانی و اجتماعی مددجویان دچار نقص عضو ناشی از سوختگی

چکیده:
مقدمه

یکی از حوادث آسیب رسان و ناراحت کننده که در طول زندگی فرد می تواند رخ دهد، سوختگی می باشد. مشکلات و عوارض سوختگی در اکثر مواقع تا آخر عمر باقی مانده و گریبانگیر فرد خواهد بود. بدشکلی های ناشی از سوختگی باعث انزوای تدریجی فرد از اجتماع و ایجاد مشکلات روانی و اجتماعی وی می گردد.

هدف

تعیین مشکلات روانی و اجتماعی مددجویان دچار نقص عضو ناشی از سوختگی و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک. نوع پژوهش: این پژوهش یک مطالعه عرصه ای (Field study) بود. مشکلات روانی و اجتماعی از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. سپس شدت مشکلات مشخص شد و ارتباط بین شدت مشکلات و مشخصات دموگرافیک توسط آزمون 2 X سنجیده شد.
نمونه: 60 مدد جو بالاتر از 18 سال که در زمان انجام پژوهش به درمانگاه های منتخب سوختگی مراجعه می کردند به صورت تصادفی انتخاب شدند.

نتایج

کلیه افراد مورد بررسی مشکلات روانی و اجتماعی را با شدت متفاوت تجربه کرده بودند. بین مشکلات روانی و میزان تحصیلات و وضعیت اقتصادی ارتباط معنی دار وجود داشت(05/0 < P). همچنین مشکلات اجتماعی با وضعیت اقتصادی مددجویان ارتباط معنی داری را نشان داد. (05/0 < P)

بحث و نتیجه گیری

کلیه مسئولین ذیربط برای پیشگیری از سوختگی باید آموزشهای لازم را در سطح جامعه و بطور گسترده به مردم بدهند. به منظور پیشگیری از مشکلات روانی و اجتماعی مددجویان لازم است تلاش جهت شناسایی و برخورد اصولی تر با آنها صورت گیرد تا این مشکلات به حداقل برسند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p34421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!