تاثیر ژل موضعی سیر در درمان آلوپسی آرئاتا

چکیده:
سابقه و هدف
آلوپسی آرئاتا (Alopeci areata) یک بیماری شایع و بدون علامت است که با شروع ناگهانی ریزش مو در یک ناحیه کاملا مشخص و معمولا گرد تشخیص داده می شود. علت دقیق بیماری مشخص نیست ولی نقش عواملی چون سیستم ایمنی، وراثت و استرس مطرح شده است. تاکنون درمان های مختلفی برای این بیماری ارائه شده است، ولی هنوز درمان قطعی شناخته نشده است. هدف از این مطالعه مقایسه اثر درمانی ژل 5 درصد سیر با دارونما در درمان آلوپسی آرئاتا بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی از تابستان 1383 تا تابستان 1384 در درمانگاه های پوست و مطب خصوصی پزشک متخصص پوست شهر ساری، بر روی 40 بیمار مبتلا به آلوپسی آرئاتا انجام شد. بیماران واجد شرایط بر اساس سن، وجود استرس، و سابقه حساسیت ارثی (Atopy) همانندسازی و به صورت تصادفی به 2 گروه مورد و شاهد تقسیم شدند و طی یک دوره 3 ماهه همزمان با کورتیکواستروئید، تحت درمان با ژل سیر 5 درصد و دارونما (2 بار در روز) قرار گرفتند. جهت آنالیز آماری نتایج از روش مجذور کای استفاده شد.
یافته ها
از40 بیمار مورد مطالعه،20 نفرژل سیر (مورد) و 20 نفر دارونما (شاهد) دریافت کردند. 55 درصد مراجعین مرد و 45 درصد زن بودند. میانگین سنی بیماران 15±24 سال بود. شایع ترین مکان درگیری، پوست سر بوده است (5/72 درصد) وبیشتر بیماران یک ناحیه بدون مو داشتند (70درصد). در 5/22 درصد بیماران سابقه خانوادگی، 25 درصد آنها سابقه حساسیت ارثی و 35 درصد سابقه استرس دیده شد. در بررسی دو گروه مورد و شاهد در ماه های اول و دوم درمان با توجه به امتیاز به دست آمده، تفاوت معنی داری دیده نشد که نشان دهنده عدم پاسخ به درمان در گروه مورد می باشد، ولی در ادامه درمان درماه سوم تفاوت معنی دار بود (p=0.001). در طول مدت بررسی در هیچیک ازبیماراران، عود یا عارضه ای دیده نشد.
استنتاج
ژل 5 درصد سیر می تواند باعث تحریک رشد مو در بیماران مبتلا به آلوپسی آرئاتا گردد. این درمان، موثر و مقرون به صرفه است و خصوصا برای شکل های محدود بیماری توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p346729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!