بررسی فراوانی بیماری های مادرزادی قلبی در مبتلایان به آنوس بسته در مراجعین به بیمارستان بوعلی سینا ساری، سال 82-1375

چکیده:
سابقه و هدف
از آنجا که معمولا بیماران مبتلا به آنوس بسته در چند روز اول نوزادی تحت عمل جراحی قرار می گیرند، تشخیص همراهی بیماری های دیگر در این گروه از اهمیت بالائی برخوردار است لذا این مطالعه با هدف تعیین فراوانی بیماری های مادرزادی قلبی در بیماران مبتلا به آنوس بسته انجام گرفته است.
مواد و روش ها
مطالعه به روش توصیفی بر روی بیمارن مبتلا آنوس بسته (82- 1385) که به بیمارستان بوعلی ساری مراجعه و تحت بررسی اکوکاردیوگرافیک قرار گرفتند انجام شد. اطلاعات بیمارانی که قبل از زمان اجرا طرح مراجعه نموده بودند از روی پرونده آنان استخراج و بیمارانی که از زمان اجراء طرح وارد مطالعه شدند، معاینه و اکو شدند. اطلاعات در پرسشنامه ها ثبت گردید. از آمار توصیفی برای نمایش داده ها استفاده شد.
یافته ها
90 بیمار مبتلا به آنوس بسته اکوکاردیوگرافی شدند. از این تعداد 14 دختر (57.2 درصد) و 12 پسر (42.8 درصد)، مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی بودند. 22 بیمار (84.6 درصد) از نوع HIGH TYPE و 4 بیمار (15.3 درصد) از نوع LOW TYPE بودند. از نظر نوع بیماری مادرزادی قلبی: 7 بیمار (26.9 درصد) ASD+PDA، 6 بیمار (23 درصد) ASD+PDA+TR، 4 بیمار (15.3 درصد) PDA، 4 بیمار (15.3 درصد) MR، 1 بیمار (3.8 درصد) TF، 2 بیمار (7.6 درصد) VSD و 2 بیمار (7.6 درصد) ASD داشتند.
استنتاج
با توجه به شیوع بالای بیماری های مادرزادی قلبی در مبتلایان به آنوس بسته نسبت به جمعیت عادی به نظر می رسد که انجام اکوکاردیوگرافی در تمام بیماران به خصوص از نظر پیش بینی نتیجه جراحی و پیشگیری از عوارض احتمالی الزامی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p346737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!