بررسی اثر تزریق موضعی دگزامتازون و بوپی واکائین بر شدت درد پس از عمل تانسیلکتومی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تانسیلکتومی از شایع ترین اعمال جراحی است که دارای عوارضی همانند درد، خونریزی، لارنژیت و لارنگواسپاسم می باشد. کنترل درد بدلیل کاهش رنج و بیقراری در کودک و کاهش احتمال خونریزی بعد از عمل از اهمیت خاصی برخوردار است. در حال حاضر کنترل درد بوسیله داروهای مخدر انجام می شود که بدلیل داشتن عوارض ناگوار جبران ناپذیر مانند تضعیف و یا قطع کامل تنفس موجبات نگرانی پزشکان را به همراه دارد. اخیرا استفاده از بعضی داروهای دیگر مثل دگزامتازون و بوپی واکایین نیز توصیه شده است ولی در مطالعات اولیه، ما نتایج قابل قبول از پاسخ ها به دست نیاوردیم. لذا این مطالعه به منظور تعیین اثر و همچنین مقایسه تاثیراحتمالی تزریق موضعی دگزامتازون و بوپی واکائین بر شدت درد پس از عمل جراحی لوزه انجام گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه به صورت مداخله ای بر روی 90 بیمار 30-3 ساله که در بهار و تابستان 84 در بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد تحت عمل جراحی تانسیلکتومی قرار گرفتند انجام شد. بیماران بصورت تصادفی در سه گروه 30 نفری A، B، C تقسیم شدند. پس از برداشتن لوزه ها در بستر هر لوزه به گروه A، 2 میلی لیتر بوپی واکایین 5/0%، به بیماران گروه B، 2 میلی لیتر دگزامتازون و به گروه C، 2 میلی لیتر نرمال سالین تزریق گردید. کلیه بیماران 6، 12 و 18 ساعت پس از عمل جراحی توسط پژوهشگر ویزیت شدند و شدت درد آنها با استفاده از پرسشنامه McGill مورد بررسی قرار گرفت. داده ها توسط تست آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
از نظر میانگین سنی گروه ها، اختلاف معنی داری بین سه گروه مورد مطالعه وجود نداشت. 6/45% از بیماران مرد و بقیه زن بودند. شدت درد در 6 ساعت پس از عمل جراحی در گروه دریافت کننده بوپی واکایین بیشتر از گروه پلاسبو بود (P<0.5) ولی در 12 و 18 ساعت پس از عمل جراحی اختلاف معنی داری از نظر شدت درد در سه گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
استفاده از داروهای دگزامتازون و بوپی واکایین با دوز استفاده شده در این تحقیق نه تنها تاثیری بر شدت درد نداشت بلکه در 6 ساعت اول درد گروه دریافت کننده بوپی واکایین اندکی بیشتر از گروه های دیگر بود. لذا توصیه می شود از این داروها با دوزهای مورد بررسی جهت تانسیلکتومی استفاده نشود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p348723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!