بررسی اثر مکمل غذایی روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا - 3 بر تولید و ترکیبات شیر گاو

پیام:
چکیده:
هدف

بهبود کیفی اسیدهای چرب شیر از طریق مکمل غذایی روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا-3 (خصوصا EPAو DHA) در جیره غذایی گاوهای شیری.

طرح

کارآزمایی بالینی.

حیوانات

10 راس گاو شیری (5 راس در گروه آزمایش و 5 راس در گروه کنترل).

روش

خوراندن مقادیر مختلف روغن ماهی (به ترتیب در هفته های اول و دوم میزان 100 میلی لیتر، در هفته سوم 300 میلی لیتر و در هفته چهارم 500 میلی لیتر در روز به ازای هر راس گاو) حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع زنجیر بلند امگا-3 خصوصا دو اسید چرب ایکوزاپنتاانوییک اسید(eicosapentaenoic، EPA) و دوکوزاهگزاانوییک اسید (docosahexaenoic acid،DHA) به همراه جیره غذایی پایه در دو گروه شامل 1) گروه تیمار با روغن ماهی و 2) گروه کنترل.
تجزیه و تحلیل آماری: داده های خام با برنامه نرم افزاری Instat بررسی شد. برای مقایسه تغییرات میزان درصد چربی، پروتئین، ماده خشک، شیر تولیدی و اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع شیر دو گروه از گاوها در هفته های یکسان از آزمون نمونه های مستقلunpaired t test استفاده شد و p<0.05 به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.

نتایج

نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که مقادیر بالای 100میلی لیتر روغن ماهی میزان درصد چربی شیر را کاهش داد ولی تاثیری بر میزان پروتئین و ماده خشک شیر و نیز میانگین شیر تولید شده نداشتند. به علاوه اینکه موجب بهبود کیفی پروفایل اسیدهای چرب شیر گاوهای گروه تیمار با روغن ماهی در مقایسه با شیر گاوهای گروه کنترل گردید. در این ارتباط درصد اسیدهای چرب غیر اشباع شیر افزایش و درصد اسیدهای چرب اشباع شیر کاهش نشان دادند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق و یافته های دیگر محققین می توان بیان داشت که وجود ترکیبات روغن ماهی خصوصا اسیدهای چرب EPA و DHA در جیره غذایی گاوهای شیری جهت بهبود کیفی اسیدهای چرب شیر ضروری باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p349318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!