مطالعه آسیب شناسی کریپتوسپور یدیوزیس در بوقلمونهای بومی ایرانی

پیام:
چکیده:
هدف

کوششی در جهت نشان دادن وجود عفونت های کریپتوسپوریدیایی در بوقلمون های بومی ایران از طریق آزمایشات آسیب شناسی و انگل شناسی و اهمیت بوقلمون های سنتی از نظر مخازن احتمالی برای صنعت پرورش طیور به ویژه بوقلمون.

 

طرح

 توصیفی.

حیوانات

50 قطعه جوجه بوقلمون بومی در محدوده سنی 12-1 هفته مبتلا به اسهال کاهش رشد یا هر دو از مناطق بوقلمون خیز ایران (استان های شمالی کشور و استان لرستان).

روش

ثبت مشاهدات بالینی، آزمایش گسترش نمونه های مدفوع پس از رنگ آمیزی با زیل- نیلسن تعدیل یافته، کالبد گشایی با استفاده از روش استاندارد و برداشت نمونه از بخش های مختلف روده های کوچک، سکوم، کولون، کلواک و بورس فابریسیوس تهیه مقاطع بافتی رنگ شده با روش معمولی رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین هاریس و نهایتا استفاده از کراتیکول مدرج جهت اندازه گیری اقطار انگل.
تجزیه و تحلیل آماری: استفاده از آزمون های کاپا و مکنمار.

نتایج

مطالعات آسیب شناسی نشان داد که از 50 قطعه جوجه بوقلمون 13 مورد آن (26 درصد) با درجات مختلف به تک یاخته کریپتوسپوریدیوم آلودگی داشتند. از نظر پاتولوژی بر حسب شدت آلودگی درجاتی از هایپرپلازی سلول های پوششی، هایپرتروفی کریپتها، کوتاه شدن، ادغام و تغییر شکل خمل ها و افزایش لکوسیت های موجود در پارین مخاط مشاهده گردید. تنها 5 مورد از 13 جوجه آلوده به کریپتوسپوریدیوم علاوه بر مشاهده به روش هیستوپاتولوژیک، در رنگ آمیزی گسترش های مدفوع با روش زیل نیلسن از نظر حضور این تک یاخته مثبت بودند. بنابراین نتایج آزمایش بر روی نمونه های مدفوع با نتایج مطالعه آسیب شناسی بر روی نمونه های بافتی همخوانی اندکی وجود داشت.

نتیجه گیری

ابتلا به تک یاخته کریپتوسپوریدیوم در بوقلمون های ایران وجود دارد. با توجه به پاتوژن کریپتوسپوریدیوم در بوقلمون این ابتلا نه تنها در رشد و بازدهی اقتصادی بوقلمون های بومی اهمیت دارد بلکه پرندگان مبتلا برای پرورش طیور صنعتی ممکن است به عنوان منبع بالقوه عفونت باشند. همچنین با توجه به نتایج، بهترین روش تشخیص کریپتوسپوریدیوم روش هیستوپاتولوژی می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p349319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!