بررسی تاثیر نوع محلول جایگزین حجم داخل عروقی، بر انعقادپذیری در بیماران بالغ تحت جراحی ACL Reconstruction با بیهوشی عمومی

چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات قبلی ثابت کرده اند که رقیق شدن خون (همودیلوشن) توسط کریستالوئیدها، با تحت تاثیر قرار دادن و کاهش سطح آنتی ترومبین III، باعث افزایش انعقادپذیری خواهد شد. یکی از مهم ترین مسایلی که در انتخاب این مایعات مورد توجه قرار می گیرد، اثر آن بر روند هموستاز و خونریزی یا ترومبوآمبولی است. اما تاثیر کریستالوئیدها بر وضعیت انعقادی و هر کدام از تست های انعقادی در مطالعاتی که تاکنون انجام شده به تفکیک مورد بررسی قرار نگرفته است. مشخص شدن این موضوع که کدام استراتژی مایع درمانی، بر روند انعقادی موثرتر است، باعث خواهد شد که در انتخاب نوع مایع جایگزین تصمیم گیری بهتری صورت پذیرد.
روش بررسی
در این مطالعه بیمارانی را که تحت عمل جراحی بازسازی لیگامان های قدامی زانو (ACL reconstruction) قرار می گرفتند، به سه گروه دریافت کننده نرمال سالین، رینگر و رینگر لاکتات تقسیم نمودند (25=n). طبق پروتکل استاندارد، به بیماران جهت جبران حجم، مایع داده شد و برای مطالعه وضعیت انعقادی بیماران از تست های PT، PTT، CT، BT و شمارشی پلاکتی در زمان های القای بیهوشی (T0)، به سرعت بعد از اتمام بیهوشی (T1)، 6 ساعت بعد از جراحی (T2) و صبح روز پس از عمل (T3) استفاده شد.
یافته ها
تغییرات تست های انعقادی در سه گروه در زمان T1 معنی دار نبود. میانگین (SD±) تست های انعقادی بیماران مورد مطالعه در زمان های مختلف با یکدیگر در مورد (P=0.001) PT، (P=0.001) PTT و (P=0.001) CT معنی دار و در مورد BT، PLT از نظر آماری معنی دار نبود. به طور کلی، تغییرات انعقادی در هر گروه نشانگر یک افزایش انعقادپذیری در T1 بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه جایگزینی حجم مایعات با کریستالوئیدهای مختلف، اختلاف معنی دار واضحی در تست های انعقادپذیری ایجاد نکرد، اما یک وضعیت افزایش انعقادپذیری به دنبال رقیق شدن خون دیده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
181
لینک کوتاه:
magiran.com/p352244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!