رویکردهای ارزشیابی در خدمات مراقبت سلامت

چکیده:
مقدمه
ارزشیابی در خدمات بهداشتی درمانی از قدمت زیادی برخوردار است، مدارکی مثل لوح حمورابی سابقه آن را به قرن سوم قبل از میلاد مسیح می رساند. کاربرد استانداردهای کیفی برای بیمارستان ها یا سایر تسهیلات برای اولین بار در آمریکا رایج شد و بتدریج به سایر کشورها توسعه یافت.
مواد و روش ها
ارزشیابی و بازرسی خدمات مراقبت سلامت در قالب رویکردهای مختلف (ایزو، مدل های برتری، اعتباربخشی و گروه همکنان) به صورت داوطلبانه یا اجباری در سراسر جهان مورد استفاده بوده و رفته رفته گسترش می یابد. ریشه رویکردها به صنایع یا بخش سلامت بر می گردد. این دغدغه وجود دارد که تمام رویکردها استفاده از استانداردهای معتبر، بهبود کیفیت، شفافیت و پاسخگویی عمومی را مد نظر داشته باشند.
بحث و نتیجه گیری
تمام روش ها حالت پویا داشته و سیر تکاملی می پیمایند، ولی اعتبار بخشی از سرعت بیشتری برخوردار است. در عین حال که خاستگاه آنها متفاوت است، نوعی همگرایی در بین آنها وجود دارد. در ایرن نیز در حوزه خدمات سلامت، ارزشیابی به صورت الزام قانونی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود که در سالهای اخیر کیفیت گرایی به صورت آهسته در روند ارزشیابی مد نظر بوده است. دریافت گواهینامه ایزو نیز در بین بیمارستان های وابسته به سازمان تامین اجتماعی رواج یافته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p352600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!