بررسی تاثیر بی حسی اپی دورال با دو داروی مارکائین و فنتانیل بر روی زایمان طبیعی بدون درد و آپگار نوزادان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

روش های مختلفی جهت کاهش درد زایمان طبیعی حین لیبر استفاده شده است و هدف همه آن ها کوتاه کردن سیر لیبر در عین داشتن کم ترین عارضه سو بر روی جنین بوده است. یکی از این روش ها زایمان بدون درد با استفاده از بی حسی اپی دورال است که با داروهای مختلف انجام شده و نتایج متفاوتی نیز به دست آمده است، در این مطالعه تاثیر استفاده از دو داروی مارکائین و فنتانیل را بر روی مراحل زایمان طبیعی و نوزاد بررسی می نماییم.

مواد و روش ها

مطالعه نیمه تجربی به منظور مقایسه تاثیر زایمان طبیعی با دو روش با درد و روش بدون درد با استفاده از بی حسی اپی دورال توسط دو داروی مارکایین و فنتانیل بر روی سیر مراحل زایمان و آپگار نوزادان در دو گروه زایمان طبیعی بدون بی حسی (n=50) و گروه زایمان طبیعی با بی حسی (n=50) انجام شد. در روش بی حسی اپی دورال مقدار 7 سی سی مارکایین 0.5 هیپربار + 7 سی سی آب مقطر + μg 25 فنتانیل در فضای اپی دورال، تزریق گردید و کاتتر اپی دورال نیز در محل فضای اپی دورال قرار داده شد. اثر دو روش بر روی سیر مراحل زایمان و آپگار نوزادان در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری تی - استیودنت و کای - اسکوار و کولموگوروف - اسمیرنوف و من ویتنی یو تست نتایج تجزیه و تحلیل آماری شدند.

یافته ها

آزمون های آماری تی - استیودنت و کای- اسکوار نشان دادند که دو گروه از نظر عوامل آنتروپومتریک سن، وزن و Parity (تعداد زایمانی که فرد تا به حال انجام داده است) به درستی Matching شده اند. نوزادان به دنیا آمده برحسب ضریب آپگار دقایق اول و پنجم در دو روش زایمان بادرد و بدون درد تفاوت معنی داری نداشتند.
شدت درد محل اپی زیوتومی در دوازده ساعت اول بعد از زایمان در روش زایمان بدون درد کم تر از روش زایمان با درد بود و اکثرا در کلاس I قرار داشتند، ولی در روش زایمان با درد اکثرا در کلاس II و III بودند. روش زایمان بدون درد باعث کوتاه شدن زمان مرحله اول لیبر در مقایسه با روش زایمان با درد می شود، ولی در زمان مرحله دوم و سوم لیبر تفاوتی با روش زایمان با درد ندارد.

نتیجه گیری

در روش زایمان طبیعی بدون درد، آپگار دقایق 1 و 5 تفاوتی با روش زایمان بدون بی حسی ندارد و نیز در روش زایمان بدون درد، درد محل اپیزیوتومی در 12 ساعت اول بعد از عمل کم تر بود، هم چنین زایمان بدون درد فقط در مرحله اول لیبر باعث کوتاه شدن سیر زایمان می شود، ولی در سایر مراحل لیبر تفاوتی با زایمان طبیعی با درد ندارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p353127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!