بررسی آناتومیک و مورفولوژیک ناحیه انشعاب ریشه ها در دندانهای مولر اول دو فک بالا و پایین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پلاک میکروبی به عنوان عامل اصلی ایجاد بیماری های پریودنتال شناخته شده است. آناتومی و مورفولوژی خاص ناحیه انشعاب ریشه ها در دندانهای چند ریشه ای از جمله عواملی است که تجمع بیشتر پلاک را باعث می شود. هدف از این مطالعه تعیین خصوصیات آناتومیک و مورفولوژیک دندانهای مولر اول فک بالا و فک پایین می باشد.
روش بررسی
جهت این مطالعه که از نوع توصیفی است 151 دندان مولر فک بالا و 222 دندان مولر فک پایین پس از جمع آوری به روش تصادفی از نظر طول تنه ریشه در سطوح مختلف، قطر مدل ناحیه انشعاب ریشه ها و میزان تقعر سطوح داخلی ریشه ها بررسی شدند. جهت اندازه گیری مورد اخیر، ریشه دندانها در چهار میلی متری آپیکال ناحیه انشعاب برش داده شد.
یافته ها
در مولرهای پایین میانگین قطر مدخل و میانگین طول تنه ریشه ای در سطح باکال بیشتر از سطح لینگوال (به ترتیب 0.53 در برابر 0.49 و 4.28 در برابر 2.94 میلی متر) اندازه گیری شد. همچنین میانگین تقعر ریشه مزیال بیشتر از ریشه دیستال (0.98 در برابر 0.54 میلی متر) بود. در مولرهای بالا میانگین قطر مدخل دیستال از سایر مدلخها بیشتر (0.72 میلی متر) و مدخل باکال از بقیه کمتر (0.54 میلی متر) بود. همچنین میانگین طول تنه ریشه ای سطح مزیال بیشتر از سطوح باکال و دیستال برآورد شد (3.22 در برابر 2.74 و 2.93 میلی متر). ریشه مزیال میانگین تقعر بالاتری داشت (0.25 میلی متر) و ریشه های پالاتال و دیستال به ترتیب در %37.7 و %8 موارد دارای تحدب بودند.
نتیجه گیری
ناحیه انشعاب ریشه مولرهای اول در اکثر موارد با کورت های استاندارد (با قطر تیغه یک میلی متر) قابل دسترسی و تمیز شدن نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p354988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!