بررسی اثر ضد عفونی کنندگی Micro 10 و Deconex 53 Plus بر وسایل دندانپزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ترکیبات چهارتایی آمونیوم (QAC) یک گروه از ترکیبات شیمیایی دزانفکتانت را تشکیل می دهند. این ترکیبات از سال 1978 از لیست ضدعفونی کننده حذف شدند ولی از سال 1990 نسل جدید این ترکیبات تولید و ارایه شدند. Micro 10+ و Deconex 53 plus دو نمونه رایج از این نسل می باشند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر ضدعفونی کنندگی Micro 10+ و Deconex 53 plus بر وسایل دندانپزشکی می باشد.
روش بررسی
روش مطالعه توصیفی و بر روی سی نفر از مراجعان به بخشهای ترمیمی و اندو و جراحی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی انجام گرفت. برای این کار از سه فایل استریل برای هر بیمار و در نهایت نود فایل استفاده شد. پس از نمونه گیری از فلور دهان، نمونه ها به آزمایشگاه میکروبیولوژی منتقل گردید. سه نمونه بدست آمده از هر فرد در نهایت در سه محلول آب مقطر (کنترل)، دکونکس و میکروتن قرار می گرفت. از سوش اسپوردار باسیلوس سوبتیلیس به عنوان شاهد مطالعه استفاده شد. فایل های آلوده در تماس با Micro 10+ (%2) و Deconex 53 plus (%1) قرار گرفتند. زمان تماس بر اساس پیشنهاد کارخانه های سازنده یک ساعت منظور شد. پس از این مدت مجددا کشت تهیه و نتیجه کار بررسی گردید.
یافته ها
میکروارگانیسم های مشاهده شده در کشت از فایل های آلوده عبارت بودند از: Nonpathogenic، Staphylococous، Candida albikans، Corynebaterium، Neisseriae suprophyticous، Paneumococci، Streptococci، staphylococous، Bacillus subtilis در بررسی کشتها پس از تماس با محلولهای مورد نظر هیچ یک رشد کلونی میکروبی مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
محلولهای ضدعفونی Micro 10+ با غلظت %2 و Deconex 53 plus با غلظت %1 به مدت یک ساعت خواص ضدعفونی کنندگی قابل قبول بر روی وسایل دندانپزشکی دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p354995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!