بررسی مقایسه ای بروز E - cadherin در کارسینوم سلول سنگفرشی حفره دهان با متاستاز به غدد لنفاوی ناحیه ای و بدون آن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
E-cadherin یک مولکول اتصال سلول به سلول می باشد. کاهش بروز آن مرحله مهمی در پیشرفت بسیاری از سرطانهای اپی تلیالی است. متاستاز به لنف نود یک شاخص بسیار مهم در پیش آگهی سرطانهاست. هدف از این مطالعه بررسی بروز E-cadherin در کارسینوم سلول سنگفرشی حفره دهان با متاستاز و بدون متاستاز به غدد لنفاوی و ارتباط بین بروز این مارکر با متاستاز به غدد لنفاوی می باشد.
روش بررسی
مطالعه از نوع گذشته نگر و توصیفی – تحلیلی می باشد. بروز E-cadherin در 34 نمونه از بلوک های پارافینین مربوط به کارسینم سلول سنگفرشی دهانی و متاستاز لنفاوی که نیمی از آن بدون متاستاز و نیمی دیگر با متاستاز لنفاوی بود که توسط روش ایمونوهیستوشیمی بررسی گردید. آنتی بادی اولیه E-cadherin بود و با استفاده از Biotinylated link و استراپتواویدین عمل آشکار سازی آنتی بادی صورت گرفت و توسط دو پاتولوژیست پس از رنگ آمیزی بررسی گردید. آزمون آماری Wilcoxon برای مقایسه بروز E-cadherin در تومور اولیه و متاستاز آن به کار رفت و آزمون ناپارامتری Mann-Whitny برای مقایسه بروز E-cadherin در کارسینوم سلول سنگفرشی دهانی بدون متاستاز و تومور متاستاتیک استفاده گردید.
یافته ها
در اپی تلیوم سنگفرشی طبیعی E-cadherin به صورت یکنواخت در غشای سلول بروز می یابد. بروز غیرطبیعی E-cadherin با فقدان تمرکز نشانگر در غشای سلولی در %82 نمونه ها نمایان شد و به طور واضحی کاهش بروز آن در گروه متاستاتیک در مقایسه با تومورهای اولیه بدون متاستاز مشاهده گردید. (P=0.007,P=0.0003)از لحاظ بروز E-cadherin، تفاوت معنی داری بین تومورهای اولیه در گروه بدون متاستاز و دارای متاستاز وجود نداشت. (p=0.60) بروز غیرطبیعی E-cadherin با میزان تمایز کارسینوم سلول سنگفرشی دهانی ارتباط داشت.(p<0.01)
نتیجه گیری
بروز غیرطبیعی E-cadherin با درجه تمایز کارسینوم سلول سنگفرشی دهانی، پیشرفت و متاساز تومور ارتباط دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p354998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!