بررسی تغییرات سدیم ادراری و فشار خون پس از کاشت ضربان سازهای دائمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ضربان سازهای دایمی در درمان گروهی از بلوک های درجه دوم و سوم به کار می روند. بر اساس نتایج مطالعات قبلی، تغییرات همودینامیک ناشی از نصب ضربان سازها به اثبات رسیده است. در این مطالعه سعی بر آن بوده که این تغییرات همودینامیک از منظر دیگری به صورت اندازه گیری سطح سدیم ادراری و فشار خون مورد بررسی قرار گیرند.
روش کار
30 بیمار که طی سه سال جهت گذاشتن ضربان ساز دایمی برای اولین بار در مرکز قلب تهران بستری شده بودند)شامل 12 زن با میانگین سنی 62.92 سال و 18 مرد با میانگین سنی 60.07 سال(از نظر سطح سدیم ادراری، وزن مخصوص ادرار، فشار خون، سدیم و پتاسیم خون، قبل و بعد از نصب ضربان ساز تحت بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مزبور با استفاده از آزمون های تی زوجی و کااسکوئر، تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
میزان فشار خون سیستولی پیش از نصب ضربان ساز 136.50 میلی متر جیوه و پس از آن 120.60 میلی متر جیوه بود که کاهش آن معنی دار بود (p<0.001). هم چنین سطح سدیم ادراری، پس از نصب ضربان ساز افزایش قابل ملاحظه ای یافت 83.45) میلی اکی والان در لیتر پیش از نصب ضربان ساز و 106.61 میلی اکی والان در لیتر پس از نصب ضربان ساز((p=0.018).
نتیجه گیری
این مطالعه نیز یافته های مطالعات قبلی را که حاکی از تغییرات همودینامیک به صورت کاهش فشار خون و افزایش نوروپپتیدها پس از نصب ضربان سازهای دائمی هستند، تایید می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p357402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!