بررسی میزان تاثیر درمان توام مگلومین آنتی مونات سیستمیک و پنتوکسی فیلین در بیماران مبتلا به لیشمانیوز جلدی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لیشمانیوز جلدی بیماری انگلی شایع در ایران و به خصوص در اصفهان است. در این بیماری ترکیب های پنج ظرفیتی آنتیموان به عنوان خط اول درمان به کار می روند. با توجه به افزایش مقاومت به درمان و وجود عوارض جلدی این ترکیب ها برای یافتن درمان موثرترین تلاش ادامه دارد. هدف از این مطالعه مقایسه اثر درمانی مگلومین آنتی مونات (گلوکانتیم) سیستمیک توام با پنتوکسی فیلین خوراکی و گلوکانتیم به تنهایی در لیشمانیوز جلدی بود.
روش اجرا: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده دو سوبی خبر با روش نمونه گیری آسان بود. جمعیت مورد مطالعه از مراجعه کنندگان به مرکز تحقیقات بیماری های پوستی و سالک اصفهان انتخاب شدند. تعداد 64 بیمار به دو گروه مساوی تقسیم شدند، یک گروه با گلوکانتیم سیستمیک توام با پنتوکسی فیلین خوراکی و گروه دیگر با گلوکانتیم سیستمیک و دارونما به مدت 20 روز درمان و برای 3 ماه پی گیری شدند. پاسخ به درمان بر اساس بهبودی کامل (بهبودی کامل ضایعه از نظر بالینی بدون هیچ علامتی از سفتی و التهاب)، بهبودی نسبی (کوچک تر شدن ضایعه) و فقدان پاسخ به درمان (نبود تفاوت در اندازه ضایعه از نظر سفتی و التهاب) ارزیابی شد.
یافته ها
32 نفر در گروه آزمون و 31 نفر در گروه شاهد به طور کامل پی گیری شدند. بعد از اتمام 3 ماه پی گیری در گروه مورد آزمون 26 نفر (%18) بهبودی کامل، 4 نفر (%13) بهبودی نسبی و 2 نفر (%6) فقدان پاسخ به درمان داشتند، در حالی که این میزان در گروه شاهد به ترتیب 16 نفر (%52)، 9 نفر (%29) و 6 نفر (%19) بود (P<0.05). هم چنین عارضه ای از پنتوکسی فیلین در بیماران مشاهده نشد.
نتیجه گیری
کارایی درمانی گلوکانتیم سیستمیک توام با پنتوکسی فیلین از گلوکانتیم به تنهایی بیش تر بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p362353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!