بررسی ارتباط دقت حس عمقی تنه با کمردرد بارداری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
چهل و هفت الی 82 درصد زنان در دوران بارداری دچار عوارض نامطلوب عضلانی- اسکلتی و کمردرد می شوند. اخیرا شواهدی مبنی بر ارتباط حس عمقی با کمردرد به دست آمده است. لذا با هدف ایجاد زمینه ای جهت بررسی های درمانی آتی در این تحقیق ارتباط دقت حس عمقی کمر با لوردوز کمر و شیوع و شدت کمر درد حین بارداری را بررسی و تعیین کردیم.
مواد و روش ها
تحقیق به صورت هم گروهی با تکرار ارزیابی ها در سه ماهه بارداری بر روی 16 نفر گروه باردار و 14 نفر گروه شاهد باردار انجام شد. پس از بررسی قوس کف پا و دقت حسی عمقی زانو، ثبت اطلاعات جمعیت شناختی، اندازه گیری زاویه قوس کمر، تعیین خطای فرد در بازسازی وضعیت 45 درجه خم شده از حالت ایستاده و معاینه بالینی همراه با تکمیل پرسشنامه کمر درد و تعیین شدت صورت گرفت.
یافته ها
در طول بارداری دقت حس عمقی تنه در هر دو گروه مورد و شاهد سیر نزولی داشت و در گروه مورد این تغییر معنی دار بود و تفاوت بین گروه مورد و شاهد نیز معنی دار بود (p=0.05). تغییر لوردوز کمر معنی دار نبود. بروز کمر درد و شدت آن در طول بارداری صعودی و روند آن در گروه مورد شدیدتر و تفاوت ها با گروه شاهد معنی دار بود. همبستگی معکوس و معنی داری بین دقت حس عمقی تنه با کمردرد اثبات شد.
نتیجه گیری
براساس یافته های حاصل ارتباط دقت حس عمقی تنه با بروز و تشدید کمر درد حین بارداری تایید شد و کاربرد روش ارزیابی معرفی شده در بررسی های درمانی آینده توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p363497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!