بررسی کارآیی فلپ باپدیکل دو طرفه از بافت اسکار سوختگی بر کنتراکچرهای سوختگی وسیع قدام آرنج

چکیده:
سابقه و هدف
هر چند روش های جراحی زیادی برای بازسازی نقایص نسج نرم اطراف آرنج وجود دارد، ولی کاستی هایی در روش های متعارف درمان این بیماران که مراجعات نسبتا زیادی به مراکز ترمیمی دارند مشاهده می شود. به منظور تعیین کارآیی فلپ باپدیکل دو طرفه از بافت اسکار سوختگی قدم آرنج این تحقیق بر روی مراجعین به بیمارستان 15 خرداد طی سال های 1381 تا 1384 انجام شد.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی از نوع مقایسه قبل و بعد از عمل بر روی 12 بیمار که به طور مستمر مراجعه نموده و مبتلا به سوختگی حداقل 70 درصد در ناحیه قدام آرنج بوده اند انجام گرفت. فلپ باپدیکل دوطرفه از بافت سکار سوختگی قدام آرنج طراحی و برش داده شده و نقص پروگزیمال و دیستال فلپ با گرافت پوشش داده شد. این بیماران 2 هفته splinting داشته و حداقل 3 ماه پیگیری شده اند. بیماران از نظر سن، جنس، علت سوختگی، مدت زمان از حادثه، وسعت سوختگی عرضی آرنج، میزان Extension lag قبل، ضمن عمل و بعد از عمل، عوارض، دامنه حرکت و مدت استفاده از splint بررسی شده اند و تاثیر درمان با تغییرات میزان Extension lag، بروز عوارض و وضع ظاهری بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
از 12 بیمار 7 نفر زن و 5 نفر مرد بودند. سن بیماران 23.7±11.7 سال بوده است. مدت زمان از سوختگی تا عمل جراحی 3.2±2.3 سال بوده است. زمان پیگیری 17±12 ماه و وسعت اسکار قدام آرنج 77.5±9.6 درصد و میزان Extension lag قبل از عمل 66.5±19 درجه بود که بعد از عمل به میزان 5.4±7.2 درجه کاهش یافت (p<0.05). عوارض در دو مورد نکروز لبه فلپ بوده است و در 10 مورد عارضه وجود نداشت. از نظر وضعیت ظاهری محل اسکار سوختگی بعد از عمل در تمامی بیماران قابل قبول بوده است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که استفاده از فلپ باپدیکل دو طرفه از بافت اسکار سوختگی قدام آرنج می تواند در ترمیم اسکار سوختگی وسیع قدام آرنج مفید می باشد و انجام یک تحقیق تجربی کامل را پیشنهاد می کنیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
129
لینک کوتاه:
magiran.com/p365440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!