مقایسه تاثیر پروپوفل و تیوپنتال بکار رفته در الکتروشوک درمانی بر تغییرات همودینامیک و طول مدت تشنج در بیماران روانپزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جهت انجام سالم الکتروشوک درمانی (ECT)، بیماران تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند. نوع هوشبر مصرفی جهت القا بیهوشی در ECT می تواند بر روی طول مدت تشنج، تغییرات همودینامیک و زمان ریکاوری از بیهوشی تاثیر بگذارد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر پروپوفل و تیوپنتال سدیم به عنوان هوشبرهای مصرفی در القا بیهوشی در ECT بر روی طول مدت تشنج، تغییرات همودینامیک و سرعت ریکاوری از بیهوشی انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع RCT با طراحی متقاطع (crossover) بوده، جامعه آماری شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به بیمارستان قدس شهر سنندج بود که با نظر متخصص روانپزشکی کاندید ECT حداقل به تعداد 6 جلسه بودند. حجم نمونه 20 نفر بود که به روش تصادفی و در دو گروه انتخاب شدند. معیارهای ورود شامل عدم وجود بیماری های قلبی عروقی و تنفسی و محدوده سنی 14 تا 48 سال بود. کلیه بیماران در گروه ASA، 1 و 2 قرار داشتند، بیماران در چهار نوبت، درمان ECT متوالی به صورت بینابینی با فاصله زمانی یکروز در میان پروپوفل یا تیوپنتال دریافت کردند.ECT با الکترود دو طرفه بعد از تزریق آتروپین 0.5 mg))، پروپوفل mg/kg) 1.5) یا تیوپنتال 3 mg/kg))، ساکسینیل کولین mg/kg) 0.5) و به دنبال آن تهویه کمکی با ماسک و اکسیژن 100% انجام شد. فشارخون سیستولیک، دیاستولیک و تعداد ضربان قلب قبل از القا بیهوشی و در دقایق 1، 5 و 10 بعد از اتمام بیهوشی به صورت اتوماتیک اندازه گیری و ثبت شدند. همچنین طول مدت تشنج، زمان باز کردن چشم ها با فرمان، زمان نشستن بدون کمک و زمان راه رفتن به میزان 10 متر بدون کمک در بیماران اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از تست آماری Paired T testآنالیز شدند.
یافته ها
افزایش فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و تعداد ضربان قلب به دنبال ECT برای هر دو گروه پروپوفل و تیوپنتال در زمان های مختلف تفاوت معنی داری نداشت (p>0.05). طول مدت تشنج در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (p>0.05). زمان بازکردن چشم ها با فرمان (0.02=p) و زمان نشستن بدون کمک (0.01=p) بطور معنی داری با پروپوفل کوتاهتر از تیوپنتال بود و زمان قدم زدن به میزان ده متر بدون کمک (0.01=p) بطور معنی داری با پروپوفل کوتاهتر از تیوپنتال بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه ما نشان می دهد که تغییرات همودینامیک و طول مدت تشنج در ECT به دنبال القای بیهوشی با پروپوفل یا تیوپنتال مشابه می باشد. ولی زمان بازکردن چشم ها به پیشنهاد و نشستن و راه رفتن بدون کمک در بیهوشی با پروپوفل در مقایسه با تیوپنتال کوتاهتر است در کل می توان گفت در مکان هایی که ECT در محیط فاقد بخش مراقبت های بعد از بیهوشی استاندارد انجام می شود، پروپوفل به سبب ریکاوری سریعتر بر تیوپنتال ارجحیت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p365591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!