ارزیابی تغییر در اتیولوژی و اپیدمیولوژی خونریزی گوارشی فوقانی در یک مطالعه جامعه نگر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خونریزی گوارشی فوقانی از اورژانس های طب داخلی می باشد. در سالهای اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف به خصوص درمانهای جدید تغییراتی در بروز، اتیولوژی و پیش آگهی خونریزی گوارشی به وجود آمده است. هدف از این مطالعه بررسی 14 ساله بروز، تهیه خط و پیش آگهی خونریزی گوارشی فوقانی در ناحیه ای محدود از نواحی مرکزی ایران می باشد.
روش بررسی
در یک مطالعه مقطعی در فاصله زمانی 1991-2004 کلیه بیماران بزرگتر از 15 سال که به دلیل خونریزی گوارشی فوقانی (UGIB) در بیمارستانهای سمنان بستری شده اند، وارد مطالعه گردیدند. بر مبنای تشخیص آندوسکوپی بیماران به دو زیر گروه زخم پپتیک و غیر زخم پپتیک تقسیم شدند. در آنالیز مجدد، بیماران به دو گروه با بیماری های اسید - پپسین (Acid-Pepsin Disorders) و غیر اسید - پسین (Non Acid-Pepsin Disorders) تقسیم بندی شدند.
یافته ها
در مجموع 873 بیمار (617 مرد (70.7%) با میانگین سنی 21.2± 46.95 سال) به علت خونریزی گوارش فوقانی مورد مطالعه قرار گرفتند. بروز کل موارد خونریزی از 98.4 در سال 1991 به 40.1 مورد در 100000 نفر در سال 2004 کاهش یافته است (p<0.001). میزان بروز خونریزی ناشی از زخم پپتیک و غیر زخم پپتیک کاهش یافته است. اما در آنالیز دوم، میزان خونریزی ناشی از بیماری های اسید - پپسین کاهش یافت ولی میزان خونریزی ناشی از غیر اسید - پپسین بدون تغییر باقی ماند. در خصوص پیش آگهی، موارد آندوسکوپی درمانی، جراحی اورژانس و مرگ و میر اختلاف فاحشی در طی مطالعه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
بروز کل موارد خونریزی فوقانی و خونریزی ناشی از بیماری ها اسید - پپسین در این منطقه کاهش یافته است. شاید کاهش بروز خونریزی در بیماری های ناشی از اسید - پپسین به دلیل به کارگیری داروهای قوی به خصوص بلوک کننده های پمپ هیدروژن و بلوک کننده - های هیستامین در درمان گاستریت ها و همچنین درمان و ریشه کنی و هلیکوباکترپیلوری در بیماران مبتلا به زخم پپتیک در سالهای اخیر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
80
لینک کوتاه:
magiran.com/p368721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!