علل خونریزی مقعدی قرمز روشن خفیف در مراجعه کنندگان به درمانگاه گوارش بیمارستان لقمان حکیم از مهرماه سال 1382 تا آخر سال 1384

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خونریزی مقعدی قرمز روشن خفیف (MBRBPR) یکی از شکایات شایع گوارشی است. مطالعات موجود اکثرا به بررسی علل خونریزی مقعدی به طور کلی پرداخته اند و توصیه مشخصی برای نحوه مواجهه با این گروه خاص از بیماران به استناد شواهد وجود ندارد.
روش بررسی
در این مطالعه آینده نگر بیمارانی که با شکایت MBRBPR به صورت دفع مقادیر اندک خون در حد چند قطره در هنگام نظافت یا چند قطره خون بر کاسه توالت بدون مخلوط شدن با مدفوع به درمانگاه گوارش بیمارستان لقمان حکیم در فاصله زمانی مهرماه سال 1382 تا آخر سال 1384 مراجعه کردند، به طور متوالی بررسی شدند. سابقه ابتلا به بیماری التهابی روده، پولیپ آدنوماتو یا سرطان کولون و رکتوم، سابقه کاهش وزن بیش از 5 درصد طی 6 ماه اخیر، سابقه کم خونی فقر آهنی، سابقه خانوادگی سرطان کولون و رکتوم یا پولیپ آدنوماتو در بستگان درجه اول و عدم رضایت یا مراجعه برای انجام کولونوسکوپی معیارهای عدم ورود به مطالعه بودند. بیماران پس از تعیین نوبت و آمادگی بسته به سن تحت کولونوسکوپی کامل یا رکتوسیگموییدوسکوپی به علاوه باریم انما با کنتراست مضاعف (بیماران بالای 40 سال) یا حداقل رکتوسیگموییدوسکوپی (تا خم طحالی کولون در بیماران 40 سال یا کمتر) قرار گرفتند.
یافته ها
220 بیمار واجد شرایط در دوره مطالعه بررسی شدند. کولونوسکوپی در 23 بیمار (10.5 درصد) طبیعی بود. در سایر بیماران حداقل یک ضایعه توجیه کننده خونریزی در دیستال کولون وجود داشت. در 11 بیماری که ضایعه پروگزیمال داشتند، در 10 مورد همزمان ضایعه ای از همان نوع در دیستال کولون وجود داشت و فقط در یک بیمار مبتلا به همورویید، پولیپ آدنوماتو نزدیک خم کبدی یافت شد. در بین بیمارانی که ضایعه آنورکتال داشتند (189= n)، در 25 نفر (13.2 درصد) همزمان ضایعه دیگری در کولون وجود داشت. همه بیماران واجد ضایعات قابل توجه (IBD، پولیپ یا سرطان) در بالاتر از 30 سانتی متری مقعد سن بالای 40 سال داشتند.
نتیجه گیری
ضایعات عامل MBRBPR در دیستال کولون قرار دارند و رکتوسکوپی (40 سال یا کمتر) یا رکتوسیگمویید وسکوپی (بالای 40 سال) روش مناسب برای تشخیص ضایعه عامل خونریزی در این بیماران می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p368723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!