بررسی شیوع کلونیزاسیون کاندیدا در بیماران مبتلا به عوارض گوارشی گاستریت، دئودنیت و و اولسرپپتیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استفاده طولانی مدت از آنتی اسید و آنتی بیوتیک در ضایعات گوارشی می تواند زمینه ساز کلونیزاسیون قارچها در دستگاه گوارش به ویژه معده باشد. این مطالعه به منظور تعیین میزان شیوع عفونت قارچی در بیماران مبتلا به گاستریت، دئودنیت و ولسرهای پپتیک انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی و مقطعی می باشد. پس از نمونه گیری از 300 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان دکتر شریعتی تهران طی یک سال که مبتلا به عوارض فوق بودند (و به روش آندوسکوپی اثبات شده بود)، نمونه های مورد نظر تحت آزمایش مستقیم میکروسکوپی و کشت قرار گرفته و نتایج به دست آمده ثبت گردید.
یافته ها
از مجموع 300 بیمار مورد بررسی، تعداد 44 مورد (14.7%) آلوده به قارچ مخمری بودند که در این میان 30 مورد (68.2%) کاندیدا و 14 مورد (31.8%) مخمری از سایر انواع بود. در بین گونه های مختلف، کاندیدا آلبیکنس با تعداد 26 مورد (86.7%) بیشترین سهم را به خود اختصاص داد. میزان آلودگی به قارچ در زنان (19.3%) و در مردان (10.3%) بود که اختلاف معنی دار آماری بین دو جنس معنی دار بود. بیشترین میزان آلودگی در گروه سنی 70- 50 سال گزارش شد.
نتیجه گیری
در این بررسی مشخص شد که 70% افرادی که دارای آلودگی قارچی بودند، سابقه مصرف آنتی بیوتیک و آنتی اسید با مدت زمانی بیش از 3 ماه را داشتند و اختلاف معنی داری بین آنها و گروهی که سابقه مصرف دارو نداشتند وجود داشت.
در صد آلودگی به کاندیدا آلبیکنس در جامعه مورد بررسی یعنی در 300 بیمار بررسی شده برابر 10% گزارش گردید و این رقم برای کاندیدا ترو پیکالیس 0.7% و برای کاندیدا کروزیی 0.3% بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p369754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!