آثار سودمند رژیم کاهنده ی فشار خون (DASH) بر اجزای تشکیل دهنده ی سندرم متابولیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
این پژوهش به منظور تعیین اثرات رژیم غذایی کاهنده فشارخون DASH بر اجزای تشکیل دهنده سندرم متابولیک انجام شده است.
مواد و روش ها
یک مطالعه کارازمایی بالینی تصادفی کنترل شده روی 116 بیمار مبتلا به سندرم متابولیک انجام شد. سه رژیم غذایی به مدت 6 ماه تجویز شدند: رژیم غذایی کنترل، رژیم غذایی کاهش وزن با تاکید بر انتخاب های غذایی سالم، رژیم غذایی DASH همراه با کاهش انرژی دریافتی و افزایش دریافت میوه و سبزی، لبنیات کم چربی، دانه های کامل، و کاهش دریافت چربی های اشباع، چربی تام، کلسترول، و محدودیت سدیم تا حداکثر 2400 میلی گرم در روز. متغیرهای وابسته شامل اجزای سندرم متابولیک بودند.
یافته ها
رژیم غذایی DASH نسبت به رژیم غذایی کنترل به ترتیب در مردان و زنان منجر به افزایش HDL (7 و 10 میلی گرم در دسی لیتر)، کاهش تری گلیسرید (18- و 14- میلی گرم در دسی لیتر)، فشارخون سیستولیک (12- و 11- میلی متر جیوه)، فشارخون دیاستولیک (6- و 7- میلی متر جیوه)، وزن (16- و 14- کیلوگرم)، فشارخون ناشتا (15- و 8- میلی گرم در دسی لیتر) گردید (p<0.001). کاهش خالص در تری گلیسرید (17- و 18- میلی گرم در دسی لیتر)، فشارخون سیستولیک (11- و 11- میلی متر جیوه)، فشارخون دیاستولیک (5- و 6- میلی متر جیوه)، قند خون ناشتا (4- و 6- میلی گرم در دسی لیتر)، وزن (16- و 15- کیلوگرم) و افزایش در HDL (5 و 10 میلی گرم در دسی لیتر) میان مردان و زنان در گروه غذایی DASH بیشتر بود (در همه موارد p<0.05). رژیم غذایی کاهش وزن در مردان و زنان به ترتیب منجر به تغییر معنی دار در TG (13- و 10- میلی گرم در دسی لیتر)، فشارخون سیستولیک (6- و 6- میلی متر جیوه) و وزن (13- و 12- کیلوگرم) شد (در همه موارد p<0.05).
نتیجه گیری
رژیم غذایی DASH احتمالا می تواند بیشتر خطرات متابولیک را در مردان و زنان مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد. مکانیسم های مربوط به این موضوع نیاز به مطالعه های بیشتر دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p369765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!