بررسی میزان اضافه وزن و چاقی در دانشجویان پزشکی دختر دانشگاه گیلان - 1382

پیام:
چکیده:
مقدمه
افزایش شهرنشینی و صنعتی شدن در اغلب کشورها همراه با تغییرات رفتاری و تغذیه ای به سمت تغذیه با میزان بالای چربی و انرژی درکنار کم تحرکی، باعث اپیدمی چاقی در دنیا شده است. مطالعه حاضر جهت بررسی این مشکل در دانشجویان پزشکی به عنوان پزشکان آینده به اجرا درآمده است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی، همه 282 دانشجوی پزشکی دختر دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نیمه اول سال 1382 تحت مطالعه قرار گرفتند. گرداوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای حاوی اطلاعات دموگرافیک، رفتارهای تغذیه ای، میزان فعالیت فیزیکی و شاخص های تن سنجی قد، وزن، دور کمر و دور باسن ثبت شد. در این مطالعه افزایش اضافه وزن براساس نمایه توده بدن بالاتر یا مساوی 25 و چاقی براساس نمایه توده بدن بالاتر از 30 تعریف شد. چاقی تنه ای براساس دوشاخص دور کمر بالاتر از 80 سانتی متر و نسبت دورکمر به باسن بالاتر از 0.8 درنظر گرفته شد.
یافته ها
در این مطالعه 23 دانشجو (8.1%) کم وزن، 78.7% دارای وزن طبیعی، 36 نفر دارای اضافه وزن (12.7%) و 1 نفر (0.4%) چاق بودند. براساس میزان دور کمر، 29 نفر (10.2%) دانشجویان دارای چاقی بالاتنه و براساس دور کمر به باسن 42 نفر (14.8%) دارای چاقی شکمی بودند. پس از آنالیز کوواریانس تنها متغیر موثر بر نمایه توده بدن، سابقه چاقی در دوره کودکی (p=0.2) و سابقه چاقی دوره نوجوانی و دبیرستان (p<0.001) بود. حدود نیمی از دانشجویان دید درستی از وزن مطلوب خود نداشتند.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، نشان دهنده هم زمانی مشکل کم وزنی و افزایش اضافه وزن در دانشجویان از یک طرف و عدم اطلاع از وزن مطلوب از طرف دیگر بوده، لزوم آموزش هر چه بیشتر دانشجویان را در رابطه با مشکلات تغذیه ای خاطر نشان می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p369768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!