بررسی شیوع آنتی بادی های علیه گامت در مایع فولیکولی بیماران نابارور کاندیدای ICSI

چکیده:
زمینه و هدف
اختلالات ایمونولوژی را باید یکی از دلایل ناباروری به حساب آورد. آنتی بادی های علیه گامت شامل آنتی بادی علیه اسپرم (ASA) و آنتی بادی علیه زونا (AZA) در ایجاد ناباروری موثر می باشند که عمده این اثرات روی فرآیند لقاح و همچنین مراحل تکامل جنین می باشد. بنابراین بررسی این آنتی بادی ها در بیماران داوطلب لقاح خارج رحمی (IVF) توصیه می شود؛ زیرا در صورت حضور این آنتی بادی ها در سرم و مایع فولیکولی، درمان بیمار از IVF به میکرواینجکشن (ICSI) تبدیل می شود. هدف این مطالعه بررسی حضور آنتی بادی علیه اسپرم و آنتی بادی علیه زونا در مایع فولیکولی بیماران نابارور کاندیدای لقاح خارج رحمی (ICSI) می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه آینده نگر، مایع فولیکولی 96 بیمار نابارور در محدوده سنی 39-20 سال، (31.5±5.1) کاندیدای ICSI جمع آوری گردید. بر اساس علت ناباروری، 80 بیمار دارای علت ناباروری مشخص و 16 بیمار با علت ناباروری نامشخص بودند. مایع فولیکولی تمام بیماران با روش الایزا برای بررسی AZA و دو روش الایزا و Sperm Mar برای ارزیابی حضور ASA بررسی شد و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری X2 آنالیز و نتایج در سطح p<0.05 معنی دار تلقی شد.
نتایج
بر اساس نتایج روش الایزا و Sperm Mar، در مایع فولیکولی هیچ یک از بیماران آنتی بادی علیه اسپرم دیده نشد. این در حالی است که 20 بیمار، (20.8%) AZA را در مایع فولیکولی نشان دادند. همچنین، در بیماران با ناباروری با علت ناشناخته، شیوع AZA به طور واضحی بالاتر از بیماران نابارور با علت مشخص بود (p=0.001).
نتیجه گیری
شیوع پایینASA و شیوع بالای AZA در بیماران نابارور، به خصوص در ناباروری با علت ناشناخته در ایران باید مهم تلقی شود. بررسی آنتی بادی علیه گامت به خصوص آنتی بادی علیه زونا در بیماران نابارور مخصوصا در موارد ناشناخته توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p372320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!