تعیین رابطه نسبت سطوح خونی لپتین غیر ناشتای سرم به BMI و لپتین مایع فولیکولی با نتیجه ART

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به بار مالی و روانی که تکنیک های کمک باروری (ART) به زوجین نابارور تحمیل می کند، پیش بینی نتایج آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به مطالعات قبلی، سطح لپتین می تواند با باروری ارتباط داشته باشد. لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط سطح لپتین سرم، لپتین مایع فولیکولی و نسبت سطح سرمی لپتین به شاخص توده بدنی (BMI) با نتایج تکنیک های کمک باروری بود.
روش بررسی
99 خانم غیر مبتلا به تخمدان پلی کیستیک (PCO) از بیماران نابارور مراجعه کننده به بیمارستان دکتر شریعتی در نیمه اول سال 84 انتخاب و تحت تحریک تخمدانی با پروتکل طولانی مدت قرار گرفتند. لپتین سرم در روز شروع تجویز گنادوتروپین و لپتین مایع فولیکولی در روز دریافت اووسیت اندازه گیری شد و نتایج حاصله در دو گروه باردار و غیر باردار با نرم افزار SPSS و آزمون t مورد مقایسه قرار گرفت، P<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
میانگین هندسی لپتین سرم در گروه غیر باردار ng/ml 1.68 ± 16.42 و در گروه باردار ng/ml 2.20 ± 14.09 بود. لپتین مایع فولیکولی در گروه غیر باردار ng/ml 2.56 ± 8.73 و در گروه باردارng/ml 2.76 ± 11.07 و نسبت لپتین سرم به BMI نیز در دو گروه به ترتیب 1.62 ± 64 و 2.04 ± 55 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این تحقیق، لپتین سرم و مایع فولیکولی و نیز نسبت لپتین به BMI نمی تواند پیش بینی کننده نتایج ART باشد و در حال حاضر نمی توان به عنوان یک عامل پیش بینی کننده مورد اندازه گیری قرار گیرد. ضمنا پیشنهاد می شود مطالعات بعدی در گروه های همگن تری از نظر علت ناباروری و تعداد افراد انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p372321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!