بررسی ارتباط بین پلی مرفیسم آلل G مولکول CTLA-4 در موقعیت 49 در اگزون 1و استعداد ابتلا به هپاتیت اتوایمیون نوع 1

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

نقش استعداد ژنتیکی در ابتلا به هپاتیت اتوایمیون نوع 1 به وسیله تمایل بیشتر ابتلا در جنس مونث و همراهی انواع ویژه آنتی ژنهای لکوسیتی انسان (HLA) در بیماران نشان داده شده است. از طرف دیگر ارتباط بین پلی مرفیسم ژنی 49A/G در اگزون 1 ژن CTLA – 4 و چندین بیماری اتوایمیون دیگر نشان داده شده است که احتمالا ناشی از تاثیر آن در بیان مولکولی CTLA – 4 می باشد. در این مطالعه فراوانی پلی مرفیسم مذکور در بیماران مبتلا به هپاتیت اتوایمیون نوع 1 به صورت مورد – شاهدی بررسی گردید.

روش بررسی

DNA از سلول های منونوکلئر خون محیطی از 76 بیمار مبتلا به هپاتیت اتوایمیون نوع 1 و 185 نفر از افراد سالم به عنوان گروه کنترل تهیه گردید. ژنوتیپ ملکول CTLA – 4 بوسیله تکنیک (Restriction fragment length polymorphism polymerase chain reaction) PCR-RFLP تعیین گردید.

یافته ها

فراوانی ژنوتیپ های AA، AG، GG در بیماران به ترتیب 59.2%، 30.3%، 10.5% و در گروه کنترل 56.2%، 38.9%، 4.9% بود فراوانی آلل G در گروه بیماران 25.6 و در گروه کنترل 24.3 درصد به دست آمده. در این مطالعه، هیچ تفاوت آماری معنی داری در توزیع ژنتیکی ملکول CTLA-4 در موقعیت 49 اگزون 1 در مبتلایان به بیماری در مقایسه گروه کنترل بدست نیامد.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان می دهد که استعداد ابتلا به هپاتیت اتوایمیون نوع 1 در جمعیت ایرانی تحت تاثیر پلی مرفیسم های ژنی اگزون 1 ملکول در CTLA – 4 موقعیت 49 نمی باشد. این پلی مرفیسم ممکن است تنها در نژاد قفقازی با بیماری هپاتیت اتوایمیون نوع 1 ارتباط داشته باشد یا آنکه مخزن ژنتیکی جدید در جمعیت ایرانی داشته باشد که در این مطالعه قابل مشاهده نیست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
173
لینک کوتاه:
magiran.com/p380055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!