اثر هروئین های مورد مصرف در ایران بر باروری در موش سوری نر نژاد Balb/c

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هرویین به عنوان یک ماده مخدر به دو شکل خالص و ناخالص مصرف می شود که اثرات زیانبار آن بر اندامهای مختلف بدن از جمله دستگاه تناسلی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی تغییرات میزان ترشح تستوسترون توسط بیضه، تعیین درصد میزان باروری، تغییرات وزن بدن و بیضه و نسبت وزن بیضه به وزن بدن ناشی از اثر هرویین در موش سوری نرنژادBalb/c می باشد.
روش بررسی
90 سر موش سوری نر و ماده بالغ انتخاب و موشهای نر را به سه گروه کنترل و دو گروه تجربی تقسیم کرده و پس از ایجاد وابستگی گروه های تجربی به هرویین به طریقه درون صفاقی (50 میلی گرم/کیلوگرم)، به گروه های تجربی I وII به ترتیب محلول همگن سرم فیزیولوژی، آبلیمو و هرویین را به میزان 5 میلی گرم/کیلوگرم و 5 میلی گرم/میلی لیتر تزریق و تا 40 روز ادامه یافت. سپس خون 30 سر موش سوری نر مورد آزمایش، جهت تعیین میزان تستوسترون مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین پس از آمیزش باقیمانده موشهای نر و ماده با هم، درصد عقیمی محاسبه و تغییرات وزن بدن و بیضه و نسبت وزن بیضه به وزن بدن مشخص گردید.
یافته ها
نتایج اندازه گیری مقدار تستوسترون سرم خون نشان داد که بین گروه های کنترل تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی درمقایسه نتایج مقدار تستوسترون سرم خون بین گروه های کنترل و تجربی تفاوت معنی دار بود (P<0.05). در بررسی میزان درصد باروری مشخص شد که بین گروه های کنترل تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی بین گروه های کنترل و تجربی، تفاوت معنی دار می باشد (P<0.05). نتایج حاصل از وزن بیضه و وزن بدن بین گروه های کنترل و تجربی معنی دار بود (P<0.05). ولی در مطالعه نسبت وزن بیضه به وزن بدن تفاوت معنی داری دیده نشد.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که هرویین می تواند موجب کاهش تستوسترون و وزن بیضه و در نتیجه افزایش عقیمی گردد بنابراین یکی از خطرات ناشی از مصرف اوپیوییدها کاهش میزان باروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
179
لینک کوتاه:
magiran.com/p380056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!