بررسی اثر حمام تخم ها با مالاشیت گرین در ایجاد ناهنجاری و تغیرات ظاهری در لاروهای ماهی کپور نقره ای Hypophthalmichthys molitrix

پیام:
چکیده:
از آن جا که گزارشات متعددی در ارتباط با اث 1 رات مسمومیت زا، موتاژن، تراتوژن و کارسینوژن مالاشیت گرین وجود دارد. لذا در این تحقیق اثرات این ماده در ایجاد ناهنجاری های لاروهای ماهی کپور نقره ای بررسی شده است. به این منظور5 گروه300 تایی از تخم های ماهی کپور نقره ای انتخاب گردید و دو بار (به فاصله 10 ساعت) هر بار به مدت یک ساعت در معرض غلظت های مختلف مالاشیت گرین (0.1،0.2، 0.5،1 و2 میلی گرم در لیتر) قرار داده شدند. یک گروه مشابه نیز به عنوان شاهد (بدون حمام مالاشین گرین) در نظر گرفته شد. پس از طی شدن دوره انکوباسیون تخم ها و تخم گشایی، لاروها تا مرحله انگشت قد نگهداری شده و ناهنجاری های آن ها بررسی شد. ضایعات مشاهده شده در بچه ماهیان در این تحقیق عبارتند از: خونریزی در اندام های مختلف از جمله کلیه ها، محوطه بطنی، باله ها، عضلات و ساقه دمی، بد شکلی ستون مهره ها، عدم جذب کامل کیسه زرده، کاهش وزن، طول و رشد نوزادان بود. در بررسی آمارهای ضایعات مشخص گردید که درصد ماهیان واجد خونریزی در محوطه بطنی، عضلات و ساقه دمی و کلیه ها در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنی داری نشان نمی دهند. جذب ناقص کیسه زرده که تنها در گروه های0.5، 1، و 2 میلی گرم در لیتر دیده شد که موارد بروز آن در دو گروه1 و2 میلی گرم در لیتر افزایش معنی داری نسبت به گروه های دیگر داشته است. در این تحقیق هیچ رابطه معنی داری بین مالاشات گرین و میزان بد شکلی ستون مهره ها مشاهده نگردید. با افزایش غلظت مالاشیت گرین تعداد بچه ماهیانی که حداقل یک ضایعه را نشان می دادند به جز در گروه 0.1میلی گرم در لیتر به شکل معنی داری افزایش می یابد (P<0.05). کاهش طول و وزن بچه ماهیان نیز در گروهای 0.1،0.2، 0.5، 1 و 2 میلی گرم در لیتر در مقایسه با شاهد معنی دار می باشد (P< 0.05).
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p382789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!