بررسی اثر تزریق بوپیواکائین به صورت داخل شکمی در کاهش درد پس از عمل کله سیستکتومی به روش لاپاراسکوپیک

چکیده:
مقدمه
استفاده از تزریق حین عمل داروهای بی حسی موضعی در جراحی، برای کاهش درد پس از عمل شیوع بیشتری یافته است. یکی از روش های کاهش درد، تزریق این داروها به صورت داخل شکمی است. هدف از انجام این مطاعله بررسی اثر تزریق بوپیواکائین به صورت داخل شکمی بر درد پس از عمل کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک است.
مواد و روش ها
در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سوکور با کنترل دارونما، 60 بیمار بالغ از بین مراجعان به بیمارستان امیرالمومنین که با تشخیص ابتلا به سنگ کیسه صفرا نیاز به کله سیستکتومی داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی بیماران زیر بیهوشی عمومی به روش یکسان تحت این عمل به روش لاپاراسکوپیک قرار گرفتند. بیماران در انتهای عمل به صورت تصادفی در یکی از دو گروه شاهد یا بوپیواکائین قرار می گرفتند. در گروه بوپیواکائین، 0.8 سی سی/ کیلوگرم بوپیواکائین 0.25% به صورت داخل شکمی در محل برداشتن کیسه صفرا تزریق می شد و در گروه شاهد، نرمال سالین مورد استفاده قرار می گرفت. در ریکاوری و در فواصل 2، 4 و 6 ساعت پس از خروج از ریکاوری، شدت درد بیمار به روش معیار بصری سنجش درد میزان کلی مخدر تزریق شده در 6 ساعت اول، ضربان قلب و فشار متوسط خون شریانی اندازه گیری شدند. در صورت درخواست بیماران، هر بار 0.5 میلی گرم/ کیلوگرم پتیدین داخل عضلانی تزریق می گردید.
یافته ها
میانگین های معیار بصری سنجش درد در زمان های اندازه گیری شده بین دو گروه بوپیواکائین و شاهد اختلاف معنی داری داشتند (به ترتیب در گروه بوپیواکائین و شاهد در ریکاوری 327±23.62 در برابر 2.89±10.6 در 2 ساعت بعد 43.3±20.6 در برابر 4.66±9.3 در 4 ساعت بعد 26.7±13.5 در برابر 65.3±9.4 و در 6 ساعت بعد 17.1±5.8 در برابر (69.3±9.8. همچنین میانگین ضربان قلب و متوسط فشار شریانی نیز در ریکاوری و 6 ساعت بعد در گروه بوپیواکائین نسبت به گروه شاهد به میزان معنی داری کمتر بود. همچنین میانگین داروی مخدر استفاده شده و فراوانی بیمارانی که درخواست تجویز مخدر داشتند در گروه بوپیواکائین به میزان معنی داری از گروه شاهد کمتر بود (به ترتیب 2.5±2.5 در برابر 10.3±1.8 میلی گرم و 560% در برابر (%100.
نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد تزریق 0.8 سی سی/ کیلوگرم بوپیواکائین 0.25% به صورت داخل شکمی در محل برداشتن کیسه صفرا و در زیر هر دو دیافراگم در بیمارانی که تحت کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک قرار می گیرند، به میزان معنی داری درد پس از عمل، موارد نیاز به مخدر و مصرف مخدر پس از عمل را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p382926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!