توزیع مرگ و میر و مدت اقامت بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ولی عصر (عج) شهر اراک

چکیده:
مقدمه
استفاده از شاخص مرگ و میر و متوسط مدت زمان بستری بیماران در بخش مراقبت های ویژه دو شاخص اصلی برای بیان چگونگی خدمات رسانی به بیماران در این بخش به شمار می روند. از آنجا که شناخت، تحلیل و مدل بندی میزان مرگ و میر و مدت اقامت بیماران در این بخش می تواند مقدمه ای برای شناخت چگونگی ارایه خدمات به این بخش پر اهمیت فراهم سازد، در این مطالعه به بررسی این مهم پرداخته شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک بررسی مشاهده ای و مقطعی است که بر روی 874 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ولی عصر (عج) شهر اراک از ابتدای سال 1380 تا آخر اسفند 1383 انجام گرفت. متغیرهای سن، جنس، ماه بستری، بخشی که بیمار از آن به بخش مراقبت های ویژه منتقل شده است، محل سکونت و نوع تشخیص به عنوان متغیرهای مستقل و میزان مرگ و میر و مدت اقامت بیماران در این بخش به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی شامل استفادهاز روش های مدل پوآسنی معمولی و مدل بندی توزیع های آمیخته پوآسنی استفاده گردید.
یافته ها
از 874 بیمار بستری شده در خلال سال های مورد بررسی 246 نفر فوت کردند. بنابراین میزان مرگ و میر بیماران در این بخش 28.1% بوده است. متوسط مدت اقامت بیماران در این بخش 9.2±11.9 روز (انحراف معیار ± میانگین) و میانگین سنی افراد بستری شده در این بخش 40.0±21.8 سال بوده است. بیشترین میزان مرگ و میر در این بخش در شهریور ماه و کمترین آن در آذر ماه بوده است. بیشترین مدت اقامت در آذر ماه و کمترین مقدار آن در بهمن ماه بوده است.
میزان مرگ و میر در مطالعه بیشتر از کشورهای خارجی بوده و اختلاف معناداری بین میزان مرگ و میر در این بخش با مطالعات انجام شده در خارج از کشور وجود دارد. همچنین میانگین مدت اقامت بیماران در این بخش 5 روز بوده است که با مطالعات انجام شده اختلاف آماری معنادار دارد (p<0.01). وجود روند در میزان مرگ و میر براساس ماه های سال تایید شده است. مدت اقامت بیماران در این بخش دارای توزیع احتمال آمیخته پوآسنی دو مولفه ای است. با استفاده از این توزیع احتمالی و رگرسیون آمیخته به کار برده شده متغیرهای سن، جنس، محل سکونت، علت بستری شدن، محل انتقال و ماه بستری همگی متغیرهای معنادار در تبیین مدل فوق هستند. مدل پوآسنی معمولی متغیرهای کمتری را به عنوان متغیرهای مرتبط با مدت اقامت معرفی کرده بود.
نتیجه گیری
توجه اساسی به علل بالا بودن میزان مرگ و میر در این بخش نسبت به آمار جهانی با استفاده از پژوهش های تخصصی تر پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p382928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!