تومورهای استخوانی با مبدا یا منشاء سلولی ناشناخته و یا غیرمعمول و نقش برخی روش های جدید در تشخیص و تعیین نوع آنها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تومورهای استخوانی تومورهایی نسبتا شایع با انواع مختلف بدخیم، خوش خیم و بینابینی می باشند که از بین آنها سه گروه تومورهای با منشا ناشناخته شامل تومور سلول ژآنت و سارکوم یووینگ، تومورهای غیرمعمول استخوان شامل تومورهای بافت چربی، عضلانی و عصبی، متاستازهای استخوان که می توانند در تشخیص افتراقی با تومورهای اولیه استخوان قرار گرفته و گاه منشا آنها ناشناخته باشد، به دلایل تشخیصی، درمانی و بنیادی حایز اهمیت و توجه هستند. هدف از انجام این مطالعه تعیین نقش روش های جدید به ویژه رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی در تسخیص و تعیین دقیق نوع این تومورهای استخوانی و تطابق آنها با یافته های میکروسکوپ معمولی به منظور امکان تشخیص دقیقتر آنها و همچنین بررسی میزان فراوانی انواع تومورهای یاد شده و ارزیابی مشخصات بالینی، پرتونگاری و آسیب شناختی آنها و مقایسه با گزارشات جهانی و همچنین کسب تجربه بیشتر در تشخیص و افتراق آنها بوده است.
روش بررسی
با بررسی بایگانی بافتی بخش آسیب شناسی بیمارستان امام رضا(ع) از تاریخ 1353.7.1 تا 1383.7.1 (دوره سی ساله) از مجموغ 126670 نمونه، 163 مورد با تشخیص های قطعی، احتمالی، افتراقی یکی از انواع تومورهای یادشده استخراج و سپس اسلایدهای میکروسکوپی با معیارهای تشخیصی جدید مورد بازنگری قرار گرفته و در صورت لزوم برشهای مجدد تهیه و رنگ آمیزی هیستوشیمی و ایمنوهیستوشیمی با نشانگرهای مناسب انجام گردیده و اطلاعات مربوط به این نمونه ها جمع آوری و در جداولی تنظیم شد.
یافته ها
از بین 163 نمونه، در بازنگری دو مورد با تشخیص نهایی متفاوت و پنج مورد به عنوان تومور بافت نرم حذف گردیده تومورهای با منشاء ناشناخته 61.5 درصد، تومورهای غیرمعمول استخوان حدود 2 درصد و متاستازهای استخوان 36.5 درصد باقی موارد را تشکیل می دادند. در اغلب موارد مشخصات بالینی پرتونگاری و آسیب شناختی ضایعات مطابق نمای کلاسیک و دیگر گزارشات مختلف جهانی بود. تنها در حدود 13 درصد موارد برای تشخیص قطعی نیاز به بررسی ایمونوهیستوشیمی بود. که تنها در 4 مورد تشخیص میکروسکوپی تغییر نمود. گرچه هیچ تومور بدخیمی به عنوان تومور خوش خیم (یا بر عکس) تشخیص داده نشده بود.
نتیجه گیری
روش مرسوم آسیب شناسی همراه با ارزیابی دقیق یافته های بالینی و پرتونگاری شیوه اصلی تشخیص اینگونه تومورهای استخوان بوده اما در برخی موارد خاص، روش های تکمیلی نظیر ایمنوهیستوشیمی می تواند به تعیین دقیق ماهیت تومورها کمک نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p384126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!