بررسی اثر ویتامین E بر رهایش گلوتامات در استریاتوم مغز و سفتی عضلانی در مدل حیوانی بیماری پارکینسون

چکیده:
هدف
بیماری پارکینسون، یک بیماری وابسته به سن و پیشرونده ناشی از تحلیل رفتن نورونهای سیستم دوپامینرژیک در جسم سیاه – استریاتوم می باشد. علاوه بر این، مشخص شده است که در این بیماری فعالیت سیستم گلوتاماترژیک افزایش می یابد. با توجه به نقش رادیکالهای آزاد و عوامل اکسیداتیو، از جمله متابولیت های مشتق شده از گلوتامات در بروز این بیماری، تحقیق در مورد اثر عوامل اکسیدان و آنتی اکسیدان مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است. در این مطالعه، اثر تجویز داخل صفاقی ویتامین E بر میزان رهایش گلوتامات استریاتوم مغز و سفتی عضلانی در مدل حیوانی بیماری پارکینسون ایجاد شده با 6- هیدروکسی دوپامین در موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
موشهای صحرایی نر نژاد Wistar در محدوده وزنی 230-280 گرم به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. در تمام گروه ها پروب میکرودیالیز در استریاتوم مغز حیوانات کاشته شد. گروه آزمایش شامل زیر گروه های پارکینسونی شده (تخریب بخش متراکم ماده سیاه، SNc با 6-هیدروکسی دوپامین، 8 میکروگرم/ 4 میکرو لیتر / در رات)، شاهد درمان (دریافت روغن کنجد به عنوان حلال دارو)، درمان1 (ویتامین 100, Eمیلی گرم / کیلوگرم) و درمان 2 (ویتامین 200, E میلی گرم / کیلوگرم) بود. در هر گروه بعد از دو هفته تجویز داخل صفاقی ویتامین E یا حلال آن، عمل میکرودیالیز انجام گرفت و جهت اندازه گیری میزان گلوتامات از HPLC استفاده شد. همچنین آزمون مورپورگو قبل و بعد از پارکینسونی شدن حیوانات و نیز در گروه های مختلف قبل و بعد از درمان برای بررسی سفتی عضلانی انجام گرفت.
یافته ها
نتایج این بررسی نشان داد که ترزیق داخل صفاقی 100 میلی گرم / کیلوگرم ویتامین E باعث کاهش گلوتامات نشده است اما به طور معنی داری (p<0.002) باعث کاهش سفتی عضلانی گردید. با وجود این، تزریق داخل صفاقی 200 میلی گرم / کیلوگرم ویتامین E باعث کاهش معنی دار سفتی عضلانی (p<0.009) و نیز گلوتامات در استریاتوم (p<0.02) گردید.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که متعاقب ابتلا به پارکینسون، درمان با ویتامین E احتمالا از طریق ماهیت آنتی اکسیدانی خود، موجب کاهش گلوتامات و متابولیت های اکسیداتیو آن در استریاتوم مغز می شود و از این طریق بخشی از اختلال ناشی از فقدان دوپامین در سیستم دوپامینرژیک جسم سیاه – استریاتوم را جبران می نماید که به نوبه خود باعث کاهش سفتی عضلانی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
614
لینک کوتاه:
magiran.com/p388803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!