تشخیص و تعیین فراوانی جهش های بتا و آلفا تالاسمی و سایر هموبینوپاتی های شایع S و D و C در بیماران داوطلب اهوازی

چکیده:
هدف
استان خوزستان به علت موقعیت جغرافیایی و تاریخی دارای ذخیره ژنی کلان و متنوع از بتا و آلفا تالاسمی و هموگلوبینوپاتی های S و D و C و سایر انواع هموگلوبینوپاتی های دیگر است. هدف این تحقیق تجزیه و تحلیل تنوع فراوانی جهش های شایع موجود در میان مراجعه کنندگان داوطلب برای پیشگیری قبل از تولد می باشد.
روش بررسی
بدین منظور در این مطالعه آینده نگر که به مدت 4 سال 93 (1380-1384) نفر داوطلب اهوازی را با هزینه شخصی برای انجام آزمایش های لازم تشخیص قبل از تولد، تعیین جهش در والدین ناقل و جنین های مبتلا به مراکز خصوصی ژنتیک پزشکی تهران اعزام گردیدند. نتایج بدست آمده از جهش های موجود مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. آزمایش ها بر حسب موارد پیش آمده انجام شده است هیچگونه انتخاب خاصی در کار نبوده بنابراین می توان ادعا کرد که الگوی فوق (به علت هزینه نسبتا بالای آن) الگوی افرادی است که توان پرداخت هزینه ها را به نحوی داشته اند.
یافته ها
جمع جنین های بیمار 11 نفر (بتا تالاسمی 4 نفر سیکل تالاسمی 2 نفر سیکل هموگلوبین 2 D نفر سیکل هموگلوبین 1 C نفر به بیماری (هموگلوبین1 (H نفر بودند. نتایج فراوانی تنوع جهش در این تحقیق نشان داد بتا تالاسمی ماژور با 55 درصد هموگلوبین S با 16 درصد، آلفا تالاسمی با 9 درصد، هموگلوبین D با 3 درصد و هموگلوبین 1C درصد در این مجموعه هستند 18 درصد نامشخص باقی ماندند که تحقیقات برای تعیین آنها باید ادامه یابد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که درصد کمی از مادران آبستن، حامل جنین تالاسمی ماژور هستند (بدیهی است اکثریت حدود 75 درصد جنین های حاصل از چنین آبستنی هایی نیاز به سقط درمانی ندارند) با توجه به بعد مسافت تهران تا اهواز زمینه آزمایشهای پیشگیری قبل از تولد تالاسمی باید در شهر اهواز راه اندازی گردد. ضمنا وجود 18 درصد ژنهای ناشناخته در حاملین بیماری تالاسمی نیاز بیشتری را می طلبد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
628
لینک کوتاه:
magiran.com/p388807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!