اثر آلودگی صوتی بر یادگیری احتزازی غیر فعال و اندازه هیپوکامپوس رت

پیام:
چکیده:
هدف
هیپو کامپوس بخش کاملا شناخته شده ای از مغز است که در یادگیری و حافظه دخالت دارد. علیرغم گزارش های موجود درباره آسیب حافظه وابسته به هیپو کامپوس بعلت استرس صوتی، مطالعه ای درباره اثر آلودگی صوتی بر اندازه هیپوکامپوس صورت نگرفته است. این مطالعه با هدف بررسی اثرات احتمالی مواجهه طولانی مدت با استرس صوتی روی یادگیری و اندازه هیپوکامپوس رت انجام گرفت.
روش ها
بیست رت نر ویستار بالغ بطور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش روزانه 3 نوبت و هر نوبت 20 دقیقه، بمدت 3 ماه در معرض صوتی به شدت 40 دسی بل و فرکانس 1100 قرار گرفتند. در حالیکه در این مدت حیوانات کنترل در شرایط مشابه با گروه آزمایش ولی بدور از آلودگی صوتی نگهداری شدند. عملکرد یادگیری حیوان با آزمون یادگیری احترازی غیر فعال (Passive Avoidance Learning Test) ارزیابی گردید. سپس حیوانات را بیهوش نموده و با پروفیژون محلول فیکساتیو از طریق قلب، مغز آنها فیکس و بیرون آورده شد. نیمه راست مغز انتخاب واز هیپوکامپوس سکشن های سریال به ضخامت 25 میکرون تهیه شد از هر 20 سکشن، یکی به صورت تصادفی سیستماتک یکنواخت برداشته شد و مورد بررسی قرار گرفت. تخمین حجم با استفاده از اصل کاوالیه انجام شد.
نتایج
رت های گروه استرس صوتی با تاخیر زمانی کمتر وارد بخش تاریک دستگاه شد که حاکی از یادگیری ضعیف تر آنها بود همچنین رت هایی که در معرض صوت قرار داشتند در مقایسه با گروه کنترل، هیپوکامپوس کوچکتری داشتند.
نتیجه گیری
کاهش اندازه هیپوکامپوس به احتمال زیاد تغییراتی را در مدارهای نورونی آن نشان میدهد. این تغییرات میتواند با اختلالات حافظه و یادگیری در حیوان متعاقب استرس صوتی مرتبط باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p389509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!