کاربرد باکتری های آنتاگونیست جهت کنترل بلایت فوزاریومی خوشه گندم ناشی از Fusarium graminearum بر ارقام حساس و نیمه مقاوم در شرایط گلخانه و مزرعه

چکیده:
در این تحقیق امکان کنترل بیولوژیک قارچ (Schwabe) Fusarium graminearum عامل بلایت سنبله با تعدادی از باکتری های آنتاگونیست مورد ارزیابی قرار گرفت. طی بازدیدهای انجام شده از مزارع گندم منطقه گرگان و دشت در بهار 1383 نمونه هایی از سنبله گیاهان فاقد علایم بلایت فوزاریومی سنبله جمع آوری و تعداد 210 استرین باکتری خالص سازی گردید. جدایه های قارچ عامل بیماری نیز از خوشه های آلوده جداسازی شد. از این تعداد باکتری، براساس آزمون کشت متقابل شش جدایه باکتری به صورت منفرد و دو مورد مخلوط جدایه ها که بیشترین قدرت بازدارندگی را داشتند جهت بررسی نهایی در آزمایش های گلخانه ای و مزرعه ای انتخاب شدند. در آزمون های آزمایشگاهی تمامی جدایه ها، از نظر تولید سلولاز، قارچ بیمارگر بررسی شد. براساس خصوصیات بیوشیمیایی، فیزیولوژیکی و مرفولوژیکی استرین های باکتریایی که شناسایی شدند به ترتیب شامل: استرین های شماره 35، 50،B.cereus,، Bacillus subtilis و استرین های شماره 32، 174، 175، Pseudomonas fluorescenc و استرین شماره 64،Erwinia herbicola بودند. در بررسی های صورت گرفته نتایج حاصل از این تحقیق در شرایط گلخانه و آزمایشگاه حاکی از آن است که تمامی استرین ها از نظر شدت بیماری، وقوع بیماری و وزن هزار دانه تفاوت معنی داری با تیمار شاهد داشتند، و باعث کاهش شدت بیماری و وقوع بیماری گردیده و نیز سبب افزایش وزن هزاردانه شدند. در حالی که مخلوط استرین های آنتاگونیست باکتریایی در شرایط آزمایشگاه و هم چنین گلخانه مقاوم (شانگ های) انجام شد تفاوت در موارد بررسی شده بین تیمارهای باکتریایی و شاهد در رقم فلات بیشتر از رقم بیماری میسر نگردید. با توجه به این که این تحقیق علاوه بر شرایط آزمایشگاه و گلخانه در شرایط مزرعه ای نیز تکرار شده است و نتایج حاصل از آزمون مزرعه، نتایج آزمایش های گلخانه را تایید می کند، بنابراین امکان کاربرد کنترل بیولوژیک به ویژه با استفاده از مخلوط استرین های باکتریایی قابل توصیه به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
102
لینک کوتاه:
magiran.com/p394996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!