بررسی اثر مهاری کال پروتکتین انسانی بر تکثیر رده سلولی سرطان معده انسان (AGS) در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
هدف
ارزیابی تاثیر غلظت های مختلف کال پروتکتین بر میزان تکثیر رده سلول سرطانی معده (AGS) انسان، در فواصل زمانی مختلف و در مقایسه با رده سلولی نرمال (فیبروبلاست لثه انسان) در شرایط آزمایشگاهی
مواد و روش ها
کال پروتکتین از سلول های نوتروفیل انسان با روش های کروماتوگرافی تخلیص شد. در این مطالعه از رده سلولی سرطان معده انسان (AGS) در محیط کشت RPMI، حاوی 10 درصد FBS استفاده شده است. تعداد سلول های مورد مطالعه در این آزمایش حدود 10000 سلول بوده است که در حضور غلظت های مختلف 25، 50، 100، 200 و 400 میکروگرم بر میلی لیتر از کال پروتکتین در فواصل زمانی 24، 48 و 72 ساعت انکوبه شده اند. جهت بررسی اثر مهاری کال پروتکتین بر رده سلولی نرمال از غلظت 70 میکروگرم بر میلی لیتر این ماده (تقریبا دو برابر غلظت مربوط به LC50 در سلول های AGS بعد از گذشت 48 ساعت) بر سلول های فیبروبلاست لثه (HGF) استفاده شد. در مطالعه اثر مهاری کال پروتکتین بر رشد سلول ها از روش رنگ سنجی (MTT assay) استفاده شده است.
یافته ها
درصد بقای سلول ها با افزایش غلظت کال پروتکتین کاهش می یابد به طوری که در غلظت 400 میکروگرم بر میلی لیتر این میزان بعد از 24 ساعت به صفر می رسد. از طرفی بقای سلول با افزایش زمان انکوباسیون نسبت عکس دارد و بعد از 72 ساعت به پایین ترین حد خود می رسد. LC50 در طی سه زمان انکوباسیون 24، 48 و 72 ساعت به ترتیب شامل 96.78، 38.66 و 9.86 میکروگرم بر میلی لیتر محاسبه شد. نتایج حاصل از اثر کال پروتکتین بر سلول های AGS (سرطانی) وHGF (نرمال) بر اثر مهاری بیشتر کال پروتکتین بر روی سلول های سرطانی گواهی می کند.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان می دهند که کال پروتکتین، رشد سلول های سرطانی را نسبت به سلول های طبیعی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. این نتایج نشان می دهد که کال پروتکتین می تواند کاندیدای مناسبی به عنوان یک داروی ضد سرطان معده مطرح باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
258 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p395280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!