پژوهش های آموزشی و چالش های فراروی

نویسنده:
چکیده:
استفاده از پژوهش درتحلیل، طراحی، اجرا و ارزش یابی فعالیت های سازمانی از دیرباز مورد توجه مدیران در اغلب سازمان ها بوده است. با تدارک برنامه های پژوهشی در درون سازمان ها، اطلاعات و دانش مورد نیاز برای تصمیم گیری اثر بخش در ابعاد مختلف فراهم می شود، به ویژه در سازمان هایی با اهداف و وظایف پیچیده، بهره گیری از پژوهش در هدایت فعالیت ها بیش از پیش مورد توجه است. پژوهش در سازمان ها اصولا در مسیر پشتیبانی از فعالیت های به سازی سازمانی صورت می پذیرد. این موضوع با شناسایی ماهیت ابعاد و، مولفه های سازمانی و عوامل موثر بر آن ها محقق می گردد. پژوهش بر حسب ظرفیتی که در تولید دانش و اطلاعات پیرامون موضوعات و مسایل سازمانی دارد، عامل معتبر تری برای هدایت کوشش های معطوف به فعالیت به سازی سازمانی است و از این منظر پایه فعالیت های به سازی در سازمان ها به شمار می آید.
در سازمان های آموزشی نیز پژوهش جایگاه ویژه ای دارد. آموزش و پرورش هم در بعد تحلیل و طراحی برنامه ها و هم در اجرا و ارزش یابی از آن ها عموما با فضای پیچیده ای رو در رو است. پژوهش این پیچیدگی برای مدیران و برنامه ریزان آموزشی قابل فهم می سازد و از این رو تصمیم گیری را در این حوزه کارآمدتر می کند. با تکیه بر یافته های پژوهشی امکان تدارک مناسب فعالیت ها در سطوح مختلف و در جهت نیل به اهداف آموزشی، بیش از پیش فراهم می شود.
این مقاله می کوشد با معرفی اهم مسایل جاری حوزه پژوهش در آموزش و پرورش،- با تاکید ویژه بر ایران- فرصتی را برای جلب توجه صاحب نظران و مسوولان نسبت به آن ها فراهم سازد تا پژوهش بتواند با نیل به کارآمدی، با تمامی ظرفیت خود در مسیر اصلاح نظام های آموزشی قرار گیرد
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p403121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!