ارزیابی میزان تحقق اهداف برنامه ای معلم پژوهنده

چکیده:
به منظور ارتقای مهارت های پژوهشی در میان معلمان و به تبع آن در میان دانش آموزان و تشویق معلمان و کارگزاران آموزشی به انجام پژوهش حین عمل برای شناسایی مشکلات فرآیند یاددهی- یادگیری و بهبود کیفیت این فرآیند، برنامه ای تحت عنوان «معلم پژوهنده» توسط پژوهشکده تعلیم و تربیت طراحی و از سال 1375 در سراسر کشور اجرا گردید. و از برگزیدگان اولین دوره این برنامه در اردیبهشت ماه سال 1376 در هفته معلم، با حضور وزیر وقت آموزش و پرورش تقدیر به عمل آمد. آمار نشان می دهد که تعداد شرکت کنندگان در این برنامه هر ساله افزایش داشته و سیر صعودی را طی کرده است. با توجه به نقش و جایگاه پژوهش حین عمل در رشد حرفه ای معلمان و همچنین جدید بودن تجربه اجرای این برنامه در نظام آموزشی ایران، شورای سیاست گذاری برنامه معلم پژوهنده مقرر نمود که در مورد وضعیت موجود و نحوه تاثیرگذاری آن بر عملکرد معلمان مطالعه ای به عمل آید. در راستای این پیشنهاد، پژوهشکده تعلیم و تربیت با طراحی و اجرای مطالعه ای برنامه مذکور را از جهات مختلف مانند میزان تحقق اهداف آن، مورد ارزیابی قرار داد. پژوهشگران این تحقیق، با این تفکر که ویژگی پژوهش حین عمل، درگیر شدن با عمل تدریس و بهبود عمل تدریس و فرآیند یاددهی- یادگیری است، اهداف تحقیق و سوال های تحقیق را تبیین کردند.
در این مقاله که برگرفته از نتایج این پژوهش است، پس از معرفی اهداف، سوال ها، جامعه آماری، ابزارها و چارچوب نظری این پژوهش، نتایج حاصل از آن ها ارایه می گردد و در پایان، راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای کارآمدتر شدن برنامه معلم پژوهنده معرفی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p403122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!