پژوهش در تعلیم و تربیت ماهیت، نیازها و اولویت ها

مترجم:
دکتر منیره رضایی
چکیده:
بررسی ماهیت فرایند پژوهش های آموزشی، کار بست یافته های پژوهشی، و نیز روش های تعیین نیازها و اولویت های پژوهشی، محورهای اصلی این مقاله را تشکیل می دهند. گرایش به انجام پژوهش های پراکنده و فاقد یک نظریه منسجم و یکپارچه علیرغم نیاز مبرم به پژوهش های بنیادی در رشته های علمی و مربوط و وابسته از جمله مسایل و مشکلات مربوط به این حوزه قلمداد شده است. عدم انعطاف جهت گیری های پژوهشی و نیز ناتوانی در پاسخگویی به تحولات سریع و روزافرون آتی، عمده مخاطراتی هستند که بر تهیه و تنظیم لیستی از اولویت ها مترتب می باشند.
کارکردها و نقش های پژوهشی در آموزش و پرورش، برون داده ها و نتایج پژوهش در آموزش و پرورش، ماهیت کنش اجتماعی، ارزشیابی و پژوهش های آینده، مباحثی هستند که ماهیت پژوهش های آموزشی را توصیف و تبیین می کنند. در فراز دیگری از این مقاله، عوامل تاثیرگذار بر مسیر و جهت پژوهش ها شناسایی و معرفی شده اند که از میان عوامل متعدد می توان به سه عامل: پاسخ به مسایل بحرانی، تاثیر تکنولوژی بر پژوهش و عمل، و نیز ایده های جدید و دیدگاه های تازه ملهم از حوزه های موضوعی دیگر؛ اشاره کرد. در بحث تعیین اولویت ها، ضمن تاکید بر ضرورت تعیین اولویت ها در سطوح مختلف، معیارهایی که در همه سطوح مذکور کاربرد دارند مشخص شده اند. نیازهای اجتماعی و اقتصادی، برابری و عدالت اجتماعی، نیازهای حرفه ای، نقاط قوت پژوهش های موجود، پیشرفت ها در حوزه پژوهش، فاصله ها و شکاف های مهم از جمله این معیارها هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p403123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!