ارزش پیش گویی کننده تغییرات قطعه ST لید avR در تعیین رگ درگیر در سکته سطح تحتانی قلب

چکیده:
زمینه
در سکته تحتانی قلب ممکن است درگیری شریان کرونر راست و شریان سیرکمفلکس وجود داشته باشد که تعیین کننده مرگ و ناتوانی این بیماران است. استفاده از ارزیابی های پیرابالینی غیر تهاجمی در پیش بینی درگیری شریان کرونری راست و سیرکمفلکس مورد توجه است.
هدف
مطالعه به منظور تعیین ارزش تغییرات قطعه ST لید avR در پیش گویی محل انسداد در سکته تحتانی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تحلیلی که در سال 1384 در بیمارستان چمران اصفهان انجام شد، برای 100 بیمار با تشخیص سکته تحتانی قلب، نوار قلب استاندارد 12 لیدی 6 ساعته گرفته و سپس تغییرات قطعه ST در لید avR نسبت به خط ایزوالکتریک بررسی شد. تغییرات قطعه ST 0.06 ثانیه بعد از نقطه J اندازه گیری شد. خط ایزوالکتریک قطعه TP و در صورت تاکیکارد بودن بیمار قطعه PR به عنوان خط ایزوالکتریک در نظر گرفته شد و ویژگی، حساسیت و ارزش پیش گویی مثبت و منفی آزمون در مقایسه با آنژیوگرافی استاندارد که به وسیله سه نفر متخصص قلب خوانده می شد، محاسبه شد.
یافته ها
از 100 بیمار مورد بررسی، 72 مورد درگیری عروق کرونر راست (RCA) و 28 مورد درگیری کرونر سیرکمفلکس (CX) داشتند که در 61 مورد قطعه ST ایزوالکتریک، 22 مورد افت قطعه ST و 17 مورد صعود قطعه ST وجود داشت. ارزش اخباری مثبت پیش گویی قطعه ST ایزوالکتریک در درگیری RCA %78.7 و درگیری CX %21.3 بود. ارزش اخباری مثبت پیش گویی صعود قطعه ST در درگیری RCA %70.6 در درگیری CX %29.4 بود. ارزش اخباری مثبت پیش گویی افت قطعه ST در درگیری RCA %54.5 و در درگیری CX %45.5 بود.
نتیجه گیری
با توجه به ارزش اخباری بالاتر ST ایزوالکتریک در پیش گویی درگیری RCA می توان از این معیار در کنار سایر معیارها جهت افزایش دقت تشخیص قبل از آنژیوگرافی استفاده کرد که به تعیین روند بهتر تشخیص و درمان کمک می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p403424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!