ارتباط سطح سرمی تری گلیسیرید، لیپوپروتئین با دانسیته ی بالا، تومور نکروز فاکتور آلفا و رسپتورهای محلول آن با فعالیت بیماری لوپوس آریتماتوز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)، بیماری است که می تواند فرد را دچار عوارض تهدید کننده حیات کند. با توجه به شواهدی مبنی بر نقش مهم اندازه گیری سطح سرمی تری گلیسرید (TG) و لیپوپروتئین با دانسیته بالا (HDL) و تومورنکروز فاکتور آلفا (TNF-a) و رسپتورهای محلول نوع 1 و 2 آن در ارزیابی فعالیت لوپوس، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین عوامل مذکور با فعالیت لوپوس در سال 1384 در تهران انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه ی مقطعی از 86 بیمار مبتلا به SLE که براساس معیارهای ورود به مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، نمونه های خون ناشتا تهیه و فعالیت بیماری با روش (The Systemic Lupus Erythematosus Disease Activity Index [SLEDAI]) محاسبه و کسب امتیاز 6 و بالاتر به عنوان لوپوس فعال و امتیاز کمتر از 6 به عنوان لوپوس خاموش تلقی شد. سطح سرمی sTNFR2، sTNFR1، TNF-a به روش الیزا (Bender Medsystem) و سطح چربی های خون (HDL، TG) بعد از 12 ساعت ناشتایی به وسیله ی تست های مرسوم شیمیایی اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون های آماری تی، می ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
46 نفر (53.5 درصد) از افراد دارای بیماری غیرفعال و 40 نفر (46.5 درصد) دارای بیماری فعال بودند. سطح TG با فعالیت بیماری، P=0.001) sTNFR2) و P=0.01) TNF-a) ارتباط معنی دار مستقیم داشت. بر عکس سطح سرمی HDL با (P=0.007) SLEDAI، (P=0.01)TNF-a و P=0.001) sTNFRI) ارتباط معکوس داشت. بین TG و HDL با sTNFR2ارتباط معنی داری مشاهده نشد. استفاده از آنالیز رگرسیون چند متغیره خطی نشان داد که سه متغیر TG، sTNFR1 و sTNFR2 برای پیش گویی فعالیت بیماری، درمدل نهایی نگه داشته می شوند و TNF-a و HDL از مدل خارج می شوند.
نتیجه گیری
دیس لیپوپروتئینمی افزایش TG و کاهش (HDL) با فعالیت بیماری SLE ارتباط مستقیم دارد که به دنبال افزایش فعالیت TNF-a و رسپتورهای محلول آن صورت می گیرد. بر این اساس سطح سرمی TG، HDL، TNF-a و رسپتورهای محلول آن با فعالیت لوپوس ارتباط داشته و شاخص های با ارزشی برای ارزیابی فعالیت بیماری لوپوس می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p403751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!