فرمولاسیون و بررسی ویژگی های شامپو با استفاده از املاح دریاچه ارومیه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بهداشت و سلامت پوست و مو از جمله عواملی می باشند که امروزه در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. درمان بیماری های پوست و لزوم حفظ سلامت و طراوت پوست محققان و به دنبال آن تولید کنندگان را بر آن داشته است که از منابع طبیعی برای این امر استفاده کنند. از دیرباز استفاده از آب و گل دریاچه های شور جهان مورد توجه بوده است از جمله این دریاچه ها، دریاچه بحرالمیت می باشد که محصولات بسیار متنوع و گوناگون تهیه شده از آب، گل و املاح آن در درمان بیماری های نظیر پسوریازیس، التهاب های پوستی، روماتیسم، اگزما و بیماری های قارچی استفاده گردیده است. دریاچه ارومیه از لحاظ ترکیبات و مواد موجود شباهت بسیاری با بحرالمیت دارد و از این نظر یک ثروت بکر محسوب می گردد. هدف این مطالعه تهیه فرمولاسیون پایدار و قابل قبول یک شامپو با استفاده از املاح دریاچه ارومیه و بررسی ویژگی های آن از جنبه های مختلف نظیر پایداری محصول، قدرت کف کنندگی، ویسکوریته، pH، قدرت مرطوب کنندگی، پایداری فیزیکی و پایداری کف بود.
روش ها
برای رسیدن به این منظور فرمولاسیونهای مختلف با درصدهای متفاوت از مواد تشکیل دهنده شامپو مانند SLES، کوکونات فتی اسید دی اتانل آمید و تری اتانل آمین همراه با مواد افزودنی و املاح دریاچه ارومیه (به شکل محلول در آب دریاچه) تهیه گردیده و تست های کنترل کیفیت لازم روی فرمولاسیونها انجام گرفت.
نتایج
با توجه به نتایج بدست آمده، بهترین فرمولاسیون با ویسکوزیته مطلوب، میزان کف در حدود 85 سانتی متر، کمترین میزان ممکن ازEDTA، پایداری فیزیکی مناسب و حاوی 9 درصد از آب دریاچه ارومیه (بالاترین میزان ممکن) تهیه گردید.
نتیجه گیری
املاح دریاچه ارومیه از طریق آب دریاچه به میزان مناسب وارد شامپو شده و با تولید شامپو با خصوصیات مناسب امکان بررسی های بیشتر در مورد اثرات درمانی احتمالی را فراهم کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p404115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!