سنتز ترکیبات استروییدی، بخش (I): مشتقات جدید اتینیل استرادویل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استروژن ها دسته ای از هورمونهای جنسی زنانه، با ساختار استروئیدی هستند. تحقیقات نشان داده است که پایین بودن شیوع بیماری های قلبی- عروقی در زنانی که به سن یایسگی نرسیده اند، بخاطر اثر حفاظتی استروژن ها روی قلب و عروق است، ولی این ترکیبات دارای بعضی عوارض جانبی خطرناک و اثرات سرطانزایی می باشند.
روش ها
به منظور بررسی نقش گروه های عاملی در ویژگی های دارویی و کاهش یا افزایش خاصیت هورمونی در ترکیبات استروییدی، سنتز مشتقات جدید استروییدی با اسکلت اصلی اتینیل استرادیولی که در موقعیت 2- اتینیل، گروه های عاملی مختلف نظیر کربوکسیلیک اسید، استر، آمید و نیتریل استخلاف شده باشند مورد نظر قرار گرفت.
نتایج
برای رسیدن به ترکیبات هدف دو مسیر سنتزی مورد توجه قرار گرفت. در مسیر اول، طی یک سنتز چند مرحله ای، ابتدا از واکنش اتینیل استرادیول با گاز CO2 در حضور بوتیل لیتیم و در -15oC محصول کربوکسیلیک (R2=COOH) با راندمان 40% بدست آمد. سپس از واکنش اسید حاصله با اتانول مطلق در حضور کاتالیست اسیدی و دردمای رفلاکس، محصول استری (R2=COOEt) با راندمان 70% سنتز گردید. با عبور گاز آمونیاک از محلول استر در حلال اتانول مطلق در دمای رفلاکس محصول آمیدی مربوطه با راندمان 65% به دست آمد.
نتیجه گیری
در مسیر دوم از واکنش اتیل پروپیولات با استرون محافظت شده، در حضور قلیاهای قوی (نظیر سدیم آمید، لیتیم آمید و بوتیل لیتیم) با تغییر شرایط دمایی، زمان و تغییر نسبتهای مولی واکنشگرها راندمان حداکثر 10% می باشد. در اجرای مسیر دوم روش مناسبی با راندمان کمی جهت تهیه 3- متوکسی استروژن بدست آمد. مشتق سیانو اتینیل استرادیول (R2=CN) در طی دو مرحله سنتز گردید. ابتدا از واکنش اتینیل استرادیول با بنزوییل کلرید مشتق 3 و 17- دی بنزوات به دست آمد سپس از واکنش این ترکیب حد واسط با سیانوژن برمید در حضور بوتیل لیتیم و در دمای پایین (-78oC) مشتق نیتریلی سنتز شد. پیشرفت کلیه واکنشها از طریق TLD در مخلوط حلالهای هگزان- اتیل استات و تولوئن- استون دنبال شد و ساختار مواد حد واسط و محصولات نهایی توسط FT-IR و 1H NMR مورد شناسایی قرار گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p404120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!