ارزیابی سیستمهای پراکنده جامد استامینوفن و اتیل سلولز، اودراجیت RS و یا RL و بررسی تاثیر نوع حلال مورد استفاده در تهیه این سیستم ها بر خصوصیات ماتریکسهای حاصل از آنها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات نشان داده اند که استفاده از سیستمهای پراکنده جامد در ساخت ماتریکس های آهسته رهش در مواردی منجر به سرعت رهش آهسته تری از دارو می گردد. این مطالعه ارزیابی سیستمهای پراکنده جامد استامینوفن (به عنوان مدل دارویی) و سه پلیمر اتیل سلولز، اودراجیت RL و RS و بررسی تاثیر حلال استفاده شده (استن، اتانل و یا ایزوپروپانل) در تهیه سیستمهای پراکنده جامد بر خصوصیات ماتریکسها و مقایسه آنها با مخلوط فیزیکی صورت گرفت.
روش ها
سیستمهای پراکنده جامد دارو و پلیمر با روش تبخیر حلال تهیه گردید. سپس ماتریکسهایی از این سیستمها ساخته شد و خصوصیات آنها از نظر سختی، فرسایش و رهش دارو با یکدیگر و ماتریکسهای حاصل از مخلوط فیزیکی مقایسه گردید.
یافته ها
ماتریکسهای حاصل از مخلوط فیزیکی اتیل سلولز سختی بیشتری از ماتریکسهای حاصل از سیستم پراکنده جامد داشت اما در مورد اودراجیتها نتایج متضادی دیده شد. در تمام موارد نتایج تست فرسایش با تست سختی همخوانی داشت. سرعت رهش دارو از ماتریکسهای حاصل از مخلوط فیزیکی اتیل سلولز از همه کمتر بوده و تهیه سیستم پراکنده جامد آن موجب افزایش مختصری در سرعت رهش دارو گردید. در مورد اودراجیتها استفاده از سیستمهای پراکنده جامد، موجب کاهش قابل ملاحظه ای در سرعت رهش دارو گردید که این اثر ناشی از افزایش در سختی این ماتریکسها بود. همچنین مشاهده شد که نوع حلال استفاده شده جهت تهیه سیستمهای پراکنده جامد تاثیر قابل ملاحظه ای بر خصوصیات پرس پذیری فیلم حاصله و سختی ماتریکس های حاصل از آن و همچنین بر سرعت رهش دارو نداشت که این اثر در مورد هر سه پلیمر قابل مشاهده بود.
نتیجه گیری
سیستمهای پراکنده جامد در تهیه ماتریکس اودراجیتها و بویژه اودراجیت RS و استامینوفن کارآمدتر از مخلوط فیزیکی آنهابود ولی در مورد اتیل سلولز و استامینوفن استفاده از این سیستمها سودمندی خاصی نداشت. نوع حلال استفاده شده در تهیه سیستمهای پراکنده جامد تاثیر مشهودی بر خصوصیات ماتریکس های حاصله نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p404125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!