گزارش درمان موفقیت آمیز و بارداری طبیعی یک مورد ازدواج به وصال نرسیده پس از 7 سال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حدود %10 از مردم کشور به اختلالات جنسی مبتلا هستند و نتایج بررسی ها نشان می دهد که %50 طلاقها در ایران به علت بروز مشکلات جنسی اتفاق می افتد؛ که در صورت مشاوره و درمان صحیح، نیمی از این طلاقها انجام نخواهد شد. ازدواج به وصال نرسیده به ازدواجی اطلاق می شود که زن و شوهر هیچگاه نزدیکی نداشته باشند. عوامل مختلفی به عنوان عامل بروز آن معرفی شده است که شایعترین آنها فاکتورهای پدیدآورنده اختلالات روانی می باشد. از این میان اضطراب عملکردی به عنوان عمده ترین علت شناخته شده است.
معرفی مورد: این گزارش، معرفی زوجی است که پس از 7 سال ازدواج به وصال نرسیده با شکایت ناباروری و تمایل به داشتن فرزند به مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا مراجعه نمودند. یک تیم درمانی متشکل از متخصصین زنان، آندرولوژی و روانپزشکی پس از 3 ماه به درمان موفقیت آمیز زوج دست یافتند. در بررسی توسط متخصص زنان، مشکل ارگانیک خاصی در زن گزارش نشد و در بررسی آندرولوژی مرد، برای انزال زودرس شدید و نیز اختلال عوامل مردانه در اسپرموگرام تحت درمان قرار گرفت. در بررسی روانپزشکی مشخص شد که مرد در حین مقاربت دچار اضطراب و ترس شدیدی می شود؛ ضمن اینکه زوجین از کمبود اطلاعات جنسی نیز رنج می برند. سرانجام با درمان های دو جنسیتی و نیز رفتار درمانی مبتنی بر تمرکز حسی، زوج پس از 3 ماه اولین مقاربت را تجربه کردند و سپس همگام با درمان های آندرولوژی 3 ماه بعد زن به روش طبیعی باردار شد.
نتیجه گیری
با توجه به عدم آگاهی کافی درباره مسایل جنسی و نیز اضطراب عملکردی به عنوان عامل شایع ایجاد کننده اختلال، به نظر می رسد آموزش روابط جنسی به عنوان بخشی از آموزش های پیش از ازدواج ضروری است. از سوی دیگر بررسی جامع و همزمان زوج دارای مشکلات جنسی، توسط تیم تخصصی هماهنگ موجب افزایش موفقیت درمان خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
284
لینک کوتاه:
magiran.com/p404156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!