بررسی عوامل ایجاد خطر در تحلیل آپیکال ریشه افراد تحت درمان ادتودنسی ثابت

پیام:
چکیده:
مقدمه
درمان ارتودنسی با خطر ایجاد تحلیل ریشه همراه است. هدف این مطالعه تعیین نقش عوامل مرتبط در ایجاد تحلیل متوسط و شدید ریشه در افراد درمان شده با دستگاه ارتودنسی ثابت است.
روش
این مطالعه مورد شاهدی بر روی 70 نفر از افراد با تحلیل ریشه و 70 نفر به عنوان گروه شاهد که در یکی از مطب های خصوصی شهر یزد طی سال های 1384-1377 تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته بودند انجام پذیرفت. افراد گروه شاهد بر حسب سن، جنس، شاخص ANB استاینر، طول درمان و کاربرد هدگیر با گروه مورد مطابقت داده شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرونده و شرح درمان مندرج در پرونده بیمار، رادیوگرافی های سفالومتری قبل از درمان و پانورامیک قبل و بعد از درمان ارتودنسی ثابت انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از برنامه SPSS13 و آزمون های آماری Chi-square، Fisher exact – test و odds Ratio انجام شد.
یافته ها
از 140 نفر افراد مورد مطالعه، 70 نفر تحلیل ریشه داشتند. میانگین سنی، توزیع جنسی، ANB، طول درمان و کاربرد هدگیر گروه مورد با گروه شاهد تفاوت آماری معنی داری نداشتند. در گروه مورد 35 و 10 نفر (50%، 30/14%) و گروه شاهد 12 و 1نفر (1/17%، 4/1%) به ترتیب تاریخچه آلرژی و آسم داشتند که رابطه تاریخچه آلرژی و آسم با تحلیل ریشه به ترتیب با 0.000=P،0.005 =P معنی دار بود. بر اساس odds Ratio محاسبه شده افرادی که تاریخچه آلرژی و آسم داشته اند به ترتیب 83/4 و 494/11 برابر کسانی که این پیشینه ها را ذکر ننموده اند مبتلا به تحلیل ریشه شدند. (با حدود اطمینان 95% در محدوده به ترتیب 526/10- 217/2 و 956/1–430/1).
نتیجه گیری
این مطالعه وجود همراهی بین تاریخچه آسم و آلرژی و تحلیل ریشه را نشان می دهد، اما برای تایید این مطلب به مطالعات تجربی و کنترل شده نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p407728 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!