بررسی آزمایشگاهی تاثیر ضخامت سه ماده ترمیمی موقت بر میزان ریزنشت تاجی در اندودانتیکس

چکیده:
مقدمه
حفظ مهرو موم حفره تاجی (Coronal Seal) در درمان های چند جلسه ای اندودانتیک و یا بعد از درمان ریشه تا زمان بازسازی تاج دندان از مهم ترین مراحل موفقیت درمان اندودانتیکس محسوب می شود که از راه پر کردن حفره دسترسی با یک ماده ترمیمی موقت فراهم می شود. ضخامت این ماده موقت یکی از عوامل تعیین کننده توانایی مهر و موم کنندگی این مواد در حفره تاج است.
هدف
بررسی تاثیر ضخامت سه ماده ترمیمی موقتی کاویزول (Cavizol)، کاوتمپ (cavtemp) و کلتوزول (coltosol) بر میزان ریز نشت تاجی دندان های کشیده شده انسانی
مواد و روش ها
در این مطالعه آزمایشگاهی (100(Invitroدندان خلفی چند ریشه، به طور تصادفی به 9 گروه آزمایشی (n=10) و 2 گروه کنترل (n=5) تقسیم شدند. سپس طبق دستورالعمل کارخانه سازنده سه ماده ترمیم موقت کاویزول، کاوتمپ و کلتوزول هر یک در ضخامت های 2،3و4 میلیمتر در حفره های دسترسی تعبیه شده در دندان ها قرار داده شدند. برای بررسی میزان نشت مواد ترمیمی از روش نفوذ خطی رنگ و شفاف کردن دندان ها استفاده شد. مقادیر نشت رنگ با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفهOne way ANOVA بررسی شد.
نتایج
مقایسه گروه های آزمایشی در ضخامت های مختلف 2،3 و4 میلی متری نشان داد که هیچ اختلاف آماری معنی دار بین گروه های مختلف از نظر میزان ریز نشت تاجی در دندان ها وجود ندارد (p>0.05).
نتیجه گیری
هیچکدام از مواد ترمیمی فوق در ضخامت های ذکر شده از نظر جلوگیری از نشت تاجی نسبت به هم برتری ندارند و هیچ محدودیتی در ضخامت مورد نیاز برای حفره دسترسی وجود ندارد. بنابراین می توان از آن ها در حفره هایی با عمق 2 میلی متر یا بیشتر استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p410002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!