ارزیابی عوامل موثر در موفقیت شرکتهای تعاونی مرغداران گوشتی استان تهران

پیام:
چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی در موفقیت شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان تهران است. بر اساس روش نمونه گیری خوشه ایو فرمول کوکران، از میان 18 شرکت با 1410 عضو، 7 شرکت و 121 نفر عضو و 30 مدیر برای مطالعه انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه ها، برای مقیاس سازی از روش AHP استفاده گردید. آزمون های آماری (تحلیل عامل و ضریب آلفا) نشان داد که مفاهیم به کاررفته در پژوهش از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده است.
نتایج تحقیق مبین این واقعیت است که تعاونی ها در دستیابی به اهداف مورد نظر در اساسنامه سازمان تعاون روستایی و برآوردن انتظارات و توقعات اعضا، در مجموع ناموفق عمل کرده اند. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که به ترتیب عملکرد اتحادیه تعاونی ها، مهارت های فنی مدیران، سابقه عضویت در شرکت تعاونی، میزان مشارکت در امور تعاونی، میزان انتفاع اعضا از تعاونی، کیفیت آموزش های ارایه شده، شناخت اعضا، تعداد دوره های آموزشی و مهارت های انسانی مدیران بیشترین تاثیر را در موفقیت تعاونی ها دارد. همچنین میزان موفقیت تعاونی ها تا حد زیادی با عوامل درون سازمانی در ارتباط است. میزان بهره مندی اعضا از آموزش و شناخت اعضا از اصول تعاون در سطح پایین و مشارکت اعضا در امور تعاونی و مهارت فنی و تخصصی هیات مدیره در حد متوسط برآورد شد. دستاوردهای تحقیق همچنین نشان داد که بین متغیرهای پیشگفته و موفقیت شرکت های تعاونی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p411765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!