پاسخ متفاوت سلولهای قلبی به اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
امروزه نقش چربی های غذایی در شکل گیری بیماری های قلبی- عروقی مورد قبول عموم پژوهشگران بوده و مکانیسم اثر آنها از طریق تنظیم بیان ژنها طی مرحله رونویسی به اثبات رسیده است. در این پژوهش به منظور مطالعه اثر این ترکیبات بر میزان رونویسی ژنها در سلولهای قلبی رده سلولی P19CL6 مورد استفاده قرار گرفت و اثر اسیدهای چرب و کلوفیبرات بر میزان رونویسی برخی ژنهای مرتبط با متابولیسم چربی ها از قبیل PPARb, PPARa, H-FABP و PPARg بر بیان گلوبال ژنهای (transcriptome) سلولهای قلبی با استفاده از روش cDNA microarray سنجیده شد.
روش کار
پس از کشت سلولها با اسیدهای چرب یا کلوفیبرات، RNA سلولها استخراج و میزان بیان ژنهای H-FABP و PPAR(a.b.g) به روش RT-PCR سنجیده شد. همچنین بیان گلوبال ژنی سلولهای کشت شده به روش microarray مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
اسیدهای چرب بصورت معناداری موجب افزایش PPARa و PPARg در سلولهای P19CL6 گردیدند. از سوی دیگر نتایج حاصل از میکرواری (microarray) نشان داد که اثرات لینولئیک و لینولنیک اسید و کلوفیبرات مشابه هم اما متفاوت از اثر پالمیتیک و اولئیک اسید است.
نتیجه نهایی: این یافته ها نشانگر آن است که پاسخ سلولها به اسیدهای چرب غیراشباع متفاوت از پاسخ مربوط به اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب با یک پیوند دوگانه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p412343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!