نتایج درمان کیست ساده استخوان بازو با کارگذاری میله های متعدد قابل انعطاف داخل کانال استخوان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کیست ساده استخوان یک ضایعه خوش خیم است که به طور شایع در سن قبل از بلوغ در انتهای فوقانی استخوان بازو دیده می شود و جدی ترین عارضه آن شکستگی های مکرر می باشد. درمان مطلوب کیست ساه استخوان ایجاد ثبات و جلوگیری از شکستگی در محل ضایعه، کاهش عود و کمک به بهبود ضایعه و برگرداندن سریع تر بیمار به زندگی معمولی با کمترین عارضه است.
روش بررسی
این پژوهش، به شیوه توصیفی و case series در بیمارستان امام خمینی طی سال های 84-1379 انجام شد. برای 24 بیمار با سن متوسط 14 سال و پنج ماه (6 تا 39 سال) با کیست ساده استخوان بازو، میله های قابل انعطاف از ناحیه خارجی تحتانی بازو داخل کانال استخوان گذاشته شد و با عبور از کیست در ناحیه سر استخوان بازو ثابت شد. نتیجه درمان براساس معیارهای capanna در رادیوگرافی ساده ارزیابی شد.
یافته ها
متوسط مدت پیگیری 31 ماه (بین 9 تا 51 ماه(برای 23 مورد از بیماران بود و یک بیمار هم به دلیل کوتاه بودن مدت پیگیری از مطالعه خارج شد، بهبودی کیست در %91.3 بیماران دیده شد به طوری که در %56.2 به صورت کامل و در %26.1 با بجای ماندن حفره ای کوچک با ضخامت کافی کورتکس استخوان بود. در یک مورد (4.3 درصد(عدم پاسخ به درمان با باقی ماندن کیست و در یک مورد هم (4.3 درصد(عود کیست به دنبال درمان دیده شد.
نتیجه گیری
استفاده از میله های قابل انعطاف یک روش درمانی موثر با میزان عارضه و عود پایین کیست ساده استخوان بازو می باشد که علاوه بر رفع پاتوژنز، اصلی امکان راه اندازی زود هنگام و برگشت سریع تر بیمار به زندگی معمولی را فراهم می سازد و به طور موثری از شکستگی های مکرر جلوگیری می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p416365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!